NB. Udbyderen af servicen sætter cookies på din computer, når du afspiller eller deler videoen. Læs mere om cookies.
"I 2021 var jeg helt overbevist om, at jeg selv kunne håndtere min vækst. Jeg skulle bare sidde og hente ordrerne hjem via Facebook og min hjemmeside. Og jeg troede, at jeg kunne eksportere uden at have forhandlere.”
I dag er den 23-årige succes-iværksætter Søren Vestergaard Kristensen fra Silkeborg blevet klogere. Og det er han blandt andet blevet med hjælp fra det EU-finansierede Virksomhedsprogrammet, der hjælper tusinder af danske virksomheder med alt fra digitalisering over grøn omstilling til eksport.
Søren Vestergaard Kristensen har siden 2019 drevet virksomheden Stoneless, hvor han med stor succes sælger sin egen opfindelse - en automatiseret stensamler, der gør det nemmere og hurtigere for landmændene at rydde marker for sten. Og det går godt: Der er snart solgt 300 stensamlere, og omsætningen rundede i 2022 12 mio. kr. – en fordobling i forhold til 2021.
Langt de fleste stensamlere er solgt på det danske marked, hvor Søren Vestergaard Kristensens opfindelse er kendt. Men Søren Vestergaard Kristensen har øjnene rettet mod vækst – og helst så meget som muligt, og så skal der eksport til. Han valgte at ansætte en salgschef, der skulle gå løs på det tyske marked. Men det slog ikke an, og derfor gik han til Virksomhedsprogrammet, der drives af erhvervshusene, for at få hjælp til strategien.
”Jeg var sikker på, at jeg havde knækket koden til eksport, og at jeg skulle bare have lidt hjælp til at optimere mit onlinesalg til udlandet,” husker Søren Vestergaard Kristensen.
Med tilskud til en rådgiver, der satte rammen for en solid eksportplan, begyndte Søren Vestergaard Kristensen at arbejde sammen med konsulenten Jesper Vestergaard Rasmussen fra JVR Consult i Struer, der har rådgivet mange virksomheder.
Sammen fik de styr på virksomhedens produktion, dokumentation og markedsstrategi, og desuden lagde de en ny eksportstrategi, forklarer Søren Vestergaard Kristensen:
”Vi kunne se, at det danske marked ikke var mættet, så vi blev rådet til først at gå markant ind på det nationale salg. Samtidig pegede vores rådgiver på muligheden for at satse på forhandlernetværk i udlandet i stedet for onlinesalg. I dag sælger vi rigtig meget i Danmark, og vi har nu forhandlere i 10 lande og har solgt til ca. 20 lande.”
Konsulent Jesper Vestergaard Rasmussen oplever, at mange virksomheder er interesseret i at eksportere.
”Men hvis man vil eksport, skal man være klar til at knokle og klar til forandringer i virksomheden. Søren Vestergaard Kristensen var med på det hele - optrådte professionelt, selvom han kun er 23 år, og var klar til at lave det om, der skulle til. Nu sidder han med store ordrer og en omsætning, der kan nå 30 mio. kr. i løbet af 2023.”
Silkeborg-iværksætteren har sammenlagt fået et tilskud på ca. 100.000 kr. fra SMV:Eksport i Virksomhedsprogrammet, og han er taknemlig for hjælpen.
”Forløbet i SMV:Eksport og samarbejdet med Jesper har gjort, at jeg ser langt mere realistisk på tingene i dag. Jeg har for eksempel indset, at man ikke kan tale i telefon med kunder fra hele verden, men er nødt til at have forhandlere til at hjælpe sig,” siger Søren Vestergaard Kristensen.
Virksomhedsprogrammets SMV:Eksport-spor åbnede for ansøgninger 1. marts 2022, og over 400 virksomheder har allerede fået bevilget støtte til en udviklingsrejse mod eksportmarkeder.
”Man kan ikke have forstand på alting”
Mange af virksomhederne kæmper med de samme udfordringer, som Søren Vestergaard Kristensen har oplevet. Det siger projektleder og forretningsudvikler Jens Jacob John Hjorth fra Erhvervshus Sydjylland, der står for SMV:Eksport i Virksomhedsprogrammet:
”Som entreprenør og iværksætter kan man ikke have forstand på alting. Når man er hamrende god til at lave et produkt, som man gerne vil sælge i hele verden, skal der kobles eksperter på, som ved hvordan man gør.”
Mange virksomheder, der har fået støtte, melder allerede nu om positive oplevelser og fremgang, siger projektlederen:
”De kommer hjem fra messer i udlandet med ordrer, leads og forespørgsler. Og mange af dem peger på, at forløbet i SMV:Eksport har motiveret dem til at komme ud over landets grænser for at møde deres kunder.”
Stoneless styres af Søren Vestergaard Kristensen fra en stuelejlighed i Silkeborg, og den voldsomme vækst har skabt flere arbejdspladser: Asger Wildenschild er ansat som salgschef, og desuden er hele produktionen af stensamlerne outsourcet til en række danske underleverandører.
Søren Vestergaard Kristensen har selv udviklet stensamleren og byggede de første 30 eksemplarer, men han har indset, at hans plads i virksomheden ikke er i produktionen, men i salget:
”Folk ser mig som en Ole Opfinder, men jeg brænder mest for forretningen, og outsourcing er godt for væksten. Med min egen leverandørkæde slipper jeg for at stå med produktionen selv og kan koncentrere mig om salget.”
Med det stigende antal ordrer er der skabt op mod fem nye arbejdspladser i leverandørkæden, og står det til den 23-årige iværksætter, skal produktionen øges markant i de kommende år.
I øjeblikket kommer der forespørgsler på leverancer fra flere og flere eksportmarkeder, og flere af dem er så store, at de på kort tid kan flerdoble produktionen i Stoneless.
Og Søren Vestergaard Kristensen føler sig klar:
”Vi har produktet og leveringskæden, og efter SMV:Eksport har vi også strategien. Om tre til fem år skal mine maskiner køre over hele verden.”
Kampagne: Danske virksomheder har fået match med Virksomhedsprogrammet
Siden 2021 har næsten 5.000 danske SMV'er fået støtte til blandt andet grøn og digital omstilling gennem det EU-støttede Virksomhedsprogrammet. I vores kampagne kan du også møde Krea Deluxe, der fik boostet websalget med hjælp fra en vækstpilot, og Toftild Alternativt Hår, der for alvor er kommet i gang med digitalisering.
FAKTA Om Stoneless
Virksomhed i Silkeborg, der er stiftet og ejet af 23-årige Søren Vestergaard Kristensen. Stoneless producerer og sælger stensamleren Stoneless til landbruget, og virksomheden er på vej mod at fordoble sin omsætning for andet år i træk. Stoneless sælges i op mod 20 lande, og Søren V. Kristensen har fået hjælp i SMV:Eksport til at tilrettelægge sin eksportstrategi.
FAKTA Om Virksomhedsprogrammet
Virksomhedsprogrammet er et landsdækkende program, der medvirker til grøn og digital omstilling i SMV’er i hele landet. Det sker ved at støtte til digitalisering, grøn omstilling, internationalisering og professionalisering i fem spor:
- SMV:Grøn
- SMV:Digital
- SMV:Vækstpilot
- SMV:Eksport
- SMV:Professionalisering
Virksomhedsprogrammet blev igangsat i 2021 med 600 mio. kr. fra REACT-EU. Programmet er i dag en signaturindsats for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, som i november 2022 bevilgede 350 mio. kr. fra Regionalfonden, Socialfond Plus og finansloven. Med midlerne er programmet videreført frem til udgangen af 2025 og udvidet med sporet SMV:Professionalisering.
Virksomhedsprogrammet drives af de seks tværkommunale erhvervshuse, som per november 2022 har givet knap 7.000 SMV’er tilskud til rådgivning, investeringer i konkret teknologi samt kompetenceudvikling.
Læs mere om Virksomhedsprogrammet
FAKTA Om SMV:Eksport
SMV:Eksport tilbyder rådgivningsvouchers til SMV’er med mulighed for tilskud til eksportforberedende rådgivning i forbindelse med introduktion på nye markeder i udlandet. SMV’erne kan søge til forløb med udgangspunkt i deres aktuelle behov og får en eksportplan med konkrete forslag og prioriterede handlinger.
Virksomhederne tilbydes en voucher på 50.000 eller 150.000 kr. I hele projektet ventes 415 virksomheder at få tilskud. SMV:Eksport 2.0 supplerer indsatsen med kompetencegivende workshops for at give SMV’erne ny viden, der berører deres aktuelle behov samtidig med muligheden for netværk.