”Der er rigtig mange søgninger på Biopejsshops produkter i Portugal. Overraskende mange,” fortæller, Casper Winberg Lanng, der er partner i virksomheden.
Han har derfor længe leget med tanken om, at de skulle ind på det portugisiske marked.
”Jeg kigger generelt meget på data, og da biopejse ikke er en billig vare, som en portugiser lige hurtigt køber på en dansk hjemmeside, har det været nødvendigt at komme ind på markedet for at ramme de her mulige kunder, der søger og viser interesse for vores produkter. De skal ikke tvivle på købet,” forklarer han.
Forpligtelse fra begge sider
Da Casper fik hjælp i forbindelse med EU-projektet SMV:Eksport, oplevede han et helt særligt engagement.
”Jeg blev tilknyttet et projekt og en medarbejder, der skulle følge forløbet. På den måde skete der hele tiden noget, fordi jeg følte en form for forpligtelse fra begge sider. Man lader det ikke bare ligge, når processen er i gang,” siger han.
Forløbet gav den helt rigtige sparring.
”Med SMV:Eksport har vi fået den nødvendige sparring om, hvad vi skal være særligt opmærksomme på, når vi skal ind på det portugisiske marked. Vi blev blandt andet gjort opmærksomme på, at programmerne ikke er helt skarpe på sproget, og vi fik også indsigt i, hvordan vi skulle få gjort tingene i den rigtige rækkefølge. Det har givet os en læring om forbedringer og udvikling af kompetencer, så vi fik de forskellige barrierer løst.”
Derfor har Biopejsshop nu fået produkterne på markedet i Portugal.
”Nu mangler vi bare højsæsonen. I forrige uge var der 27-28 grader i Portugal, så det er måske ikke lige nu, de sidder og mangler en biopejs. Det starter lidt senere, men på den anden side, er portugiserne helt sikkert også lidt mere kuldskære, så det starter snart. Vi føler os helt gearet til at håndtere det, fordi vi har været med i SMV:Eksport,” forklarer Casper og fortsætter:
”Hvis ikke vi var blevet guidet, havde vi ikke etableret os på det portugisiske marked, og så var vi ikke klar til vintersæsonen i Portugal nu.”
Kommunikation er afgørende
Hvad der specifikt er sket, kan være svært at pege ud, men Casper kalder det for en synergi af gode tiltag.
”Det er lidt specielt med de sydeuropæiske lande, som Frankrig, Italien, Spanien og Portugal. Her mærker vi for alvor forskellen sammenlignet med de nordiske lande. Vi har haft rigtig store udfordringer på det spanske marked, der er mest sammenligneligt med Portugal. Her er vi blevet gjort opmærksomme på, at det er nødvendigt, at vi har ansat mindst en i virksomheden, der har det pågældende sprog som modersmål, så kunderne ikke skal have rådgivning om vores produkter udefra.”
Det kræver ordentlig kommunikation.
”Det er vigtigt, at vi ikke bare oversætter, men at vi overskriver. Vi kan ikke bare oversætte fra dansk til portugisisk, så går der en masse indforstået tabt, og det er helt sikkert en af grundene til, at vi slet ikke er slået igennem i Spanien, som vi er i for eksempel Frankrig,” forklarer han.
I afdelingen i Vodskov i Nordjylland sidder nu blandt andet en medarbejder fra Frankrig, der kan fransk og tysk, en der er født i Spanien, og så har de ansat en medarbejder fra Italien og en med portugisisk som modersmål.
”Mange af vores kunder får hjælp og vejledning over videokald på Teams eller Whatsapp, så møder de vores medarbejder, og så er det bare altafgørende, at de taler sproget og forstår kulturen. Vi er også i Polen, og har været det i mange år, men her har vi aldrig rigtig slået igennem,” siger han.
Biopejsshop har ikke kun kontor i Nordjylland, men også i Valby og London.
”Et andet vigtigt område er tidsforskellen – i Danmark arbejder vi oftest kl. 8-16, men i Portugal er der en times tidsforskel, og de møder ind en time senere, så derfor er vores medarbejder fra Portugal nødt til at arbejde fra 10-18, for at det passer. Det var SMV:Eksport med til at gøre os opmærksomme på, så vi undgik det her tidstab.”
Kigger mod nye lande
Casper og co. har nu fået mod på at komme ind på endnu flere markeder.
”USA kunne være interessant, men vi tør ikke helt endnu på grund af lovgivningen. En anden mulighed er Kroatien, da tyskerne kigger den vej, og så overvejer vi Emiraterne, for dem får vi mange henvendelser fra på vores engelske hjemmesider, hvor de gerne vil bestille til store hotelkæder og den slags,” fortæller han, og understreger, at det kræver meget forarbejde.
”Det at gå ind på et marked, drejer sig ikke bare om at oprette en hjemmeside, og så er man i gang – der er mange synergier i spil, og det har vi fået øjnene op for ved hjælp af SMV:Eksport.”
Erfaringen har givet dem lysten til at indtage nye markeder, men også rette op på de eksisterende.
”Der er flere gange i forløbet, hvor vi har sagt til os selv, at det har vi faktisk ikke brugt eller tænkt over i for eksempel Frankrig eller Italien, det kan vi da også godt bruge her. Så det har skabt en synergi af gode tiltag, som vi kan bruge på både nye og eksisterende markeder. SMV:Eksport har givet omsætning, vækstpotentiale og markedsføring, og det kan jeg se ud fra data, så det er lige til højrebenet at fortsætte i det spor. Det er bare blevet nemmere,” slutter han.
FAKTA om Biopejsshop:
- Bag virksomheden står brødrene Casper Winberg Lanng og Christoffer Lanng, der var to generte brødre i folkeskolen, der senere sprang ud i iværksættereventyret.
- Biopejsshop er en webshop. I starten var det en webshop med et bredt produktsortiment, men da salget af biopejse blev enormt, omlagde de virksomheden, så de specialiserede sig i biopejse.
- Biopejsshop har mellem 400 og 500 forskellige biopejse.
- Brødreparret forsøger hele tiden at udvide sortimentet og forretningen, så de kan blive en niche indenfor området.
FAKTA Om SMV:Eksport:
SMV:Eksport tilbyder rådgivningsvouchers til SMV’er med mulighed for tilskud til eksportforberedende rådgivning i forbindelse med introduktion på nye markeder i udlandet. SMV’erne kan søge til forløb med udgangspunkt i deres aktuelle behov og får en eksportplan med konkrete forslag og prioriterede handlinger.
Virksomhederne tilbydes en voucher på 50.000 eller 150.000 kr. I hele projektet ventes 415 virksomheder at få tilskud fra EU. SMV:Eksport 2.0 supplerer indsatsen med kompetencegivende workshops for at give SMV’erne ny viden, der berører deres aktuelle behov samtidig med muligheden for netværk.