Nyhed

Digitalisering skaber vækst i sønderjysk konditori: Færre ansatte præsterer 50 pct. mere

Manuelt papirkaos er fortid i konditoriet Kageriget i Holsted, hvor der er etableret nye, digitale arbejdsgange med hjælp fra EU-projektet Compress. Det har givet overskud til en mere effektiv produktion og kundehåndtering, og omsætningen er steget med 50 pct.

  • 23. februar 2023
  • Forretningsudvikling, konkurrenceevne og digitalisering
Fire fuldtids- og deltidsansatte: Kirsten Brink Mogensen, Anita Nielsen, Mette Markmann-Eriksen og Louise Krongaard Sørensen

Den faste bemanding i Kageriget består af fire fuldtids- og deltidsansatte, der sammenlagt udgør toenhalv stilling i produktionen: Bager Kirsten Brink Mogensen (bagest tv.), indehaver og konditormester Anita Nielsen (bagest th.), chefkonditor Mette Markmann-Eriksen (forrest th.) og konditorelev Louise Krongaard Møller Sørensen. Kvartetten leverer efter et digitaliserings-forløb i dag 50 pct. højere omsætning end for bare to år siden. Foto: Kageriget

På hovedgaden i Holsted i Sønderjylland ligger et godt eksempel på, at små virksomheder kan skabe vækst ved at sætte strøm til forretningen.

I konditoriet Kageriget, der leverer individuelt designede bryllups- og festkager til hele landet, har indehaver Anita Nielsen fået hjælp fra EU-projektet Compress til at bygge nye, digitale arbejdsgange. 

Anita og hendes medarbejdere gik i gang i slutningen af 2021, og allerede i 2022 har effekten indfundet sig: Kagerigets toenhalv fuldtidsstillinger i produktionen kan i dag levere en omsætning, der ligger 50 pct. højere end i 2021, da der var fire fuldtidsansatte i produktionen. Og Anita Nielsen har som ejer fået muligheden for at trække sig ud af produktionen og i stedet fokusere på administration, markedsføring og salg.

En stor del af forklaringen er digital: Alle opskrifter, ordrer og kunder er nu digitaliserede. Systemet beregner fx ingredienser til opskrifterne, hvilket tidligere blev gjort manuelt. Og med kunder og ordrer digitaliseret er det slut med at løbe rundt og lede efter opskrifter og tegninger af kager.

”Den digitaliserede produktion gør, at vi arbejder langt mere effektivt og kan tage flere ordrer ind. Vi valgte også at lukke caféen og opfordrede i stedet vores kunder til at bestille online i vores sortiment, som vi med hjælp fra Compress også har fået opgraderet. Det har givet færre telefonopkald og flere onlineordrer, og digitaliseringen har gjort det lettere at håndtere de mange kunder, der kommer efter kager, mere effektivt,” siger Anita Nielsen. 

Konditor kigger på opskrifter på computeren i køkkenet

Alle opskrifter er digitaliserede og kan hentes direkte på arbejdsstedet. Foto: Kageriget

Mere overskud og mindre spildtid

Chefkonditor Mette Markmann-Eriksen, som har været den drivende kraft i digitaliseringen, supplerer:

”Vi har fået mere tid til markedsføring, mere overskud og mindre spildtid i hverdag. Det er også nemmere at instruere elever, og det er blevet nemmere at rekruttere medarbejdere, fordi det er langt nemmere at komme ind i arbejdet.”

I bager- og konditorbranchen fylder manuelle arbejdsgange og opskrifter på papir stadig meget, og sådan var det også for et par år siden hos Kageriget.

”Vi havde alt nedskrevet i hånden – ordrer, kunder, opskrifter, tegning af kagen. Mistede vi tegningen, var vi på den,” fortæller Mette Markmann-Eriksen, som blev udlært i Kageriget og i 2021 blev ansat som chefkonditor i Anita Nielsens virksomhed. Tidligere brugte Mette Markmann-Eriksen og kollegerne ofte to-tre timer hver lørdag på at sortere næste uges bestillinger efter smag og pynt: ”Vi skrev det ned på papir, og forsvandt det, var det forfra. Nu tager det 10 sekunder at lave en bestillingsliste.” 

Chefkonditor Mette Markmann-Eriksen, som er udlært hos Kageriget, tog i sin elevtid - under COVID-19 – det første digitale skridt, da hun på eget initiativ begyndte at skrive konditoriets opskrifter ind i Excel. Det var dog først, da konsulent Niels Otten fra EU-projektet Compress i slutningen af 2021 trådte ind ad døren, at digitaliseringen blev sat i system og begyndte at slå igennem.  

Chefkonditor Mette Markmann-Eriksen kigger på Excel-ark hvor produktions-oversigten, kunder og opskrifter er samlet i én database

Chefkonditor Mette Markmann-Eriksen har samlet produktions-oversigten, kunder og opskrifter i én database, der giver overblik. Foto: Kageriget

Med rådgivning fra Compress-konsulenten fik Mette Markmann-Eriksen samlet alle digitale informationer i en samlet database. Der blev samtidig opstillet computere og skærme  flere steder i produktionen, hvorfra man kan beregne og læse opskrifter og ordrer.

Implementerede 5-10 pct. ad gangen

På intet tidspunkt gik digitaliseringen hurtigere end virksomheden kunne ”tage det ind”, fortæller Mette Markmann-Eriksen:

”Vi implementerede 5-10 pct. ad gangen, og jeg tog nogle aftener i brug for at blive klogere på det digitale. På den måde havde jeg hele tiden overblik over, hvad vi kunne bruge digitaliseringen til.”

Kageriget er en af mange virksomheder, som det socialfondsstøttede Compress-projekt har hjulpet med viden- og kompetenceudvikling, der kan styrke konkurrenceevnen. Projektet blev afsluttet ved årsskiftet, og 231 virksomheder har deltaget i projektets forskellige indsatser. 

 Projektleder Charlotte Birkshøj, Compress

”Vi har haft stor succes med vores model: Når vi havde afklaret virksomhedernes behov, blev vi hos virksomhederne og samarbejdede med dem. Ofte holdt vi pause, mens de arbejdede med læringen og dermed deres tilegnede kompetencer, og startede så igen. Og vi forlod ikke virksomheden, før vi kunne se, at kompetenceløftet var forankret i virksomheden.”

Konditor skår i køkkenet med en masse kager i åbne æsker, og kigger på computeren

Systemet sikrer, at de rigtige kager bliver pakket til kunderne. Foto: Kageriget

FAKTA Om Compress

Nationalt program, der fra 2015 til udgangen af 2022 arbejdede for at styrke konkurrenceevnen i små og mellemstore produktionsvirksomheder. Programmets sigte var at give ledelse og medarbejdere et kompetenceløft, der skulle gøre virksomhedernes produktion mere bæredygtig og ressourceeffektiv. Programmet rummede også en særlig indsats på Sjælland, en COVID-19-indsats samt en Brexit-indsats.

EU’s Socialfond støttede Compress med 31 mio. kr. fra EU’s Socialfond, mens Compress Sjælland var støttet med ca. 2,2 mio. kr. fra EU’s Socialfond. Bag Compress stod TietgenSkolen i Odense (operatør), Køge Handelsskole, Mercantec og Learnmark.

Læs mere om Compress i projektdatabasen

FAKTA Om EU’s Socialfond

I perioden 2014-2020 investerede EU's Socialfond, Regionalfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skulle skabe vækst og beskæftigelse i hele landet.
Socialfondsprogrammet for 2014-2020 var målrettet iværksætteri, uddannelse og social inklusion. Målet var flere nye virksomheder og en dygtigere arbejdsstyrke, som er afgørende forudsætninger for øget produktivitet, konkurrenceevne og vækst. 

Derfor medfinansierede EU's Socialfond projekter, der skulle:

  • Øge iværksætteraktiviteten og sørge for vækstrettet kompetenceudvikling i små og mellemstore virksomheder
  • Fremme social inklusion – via særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser, indslusningsforløb til arbejdsmarkedet og socialøkonomiske virksomheder
  • Styrke erhvervsuddannelserne, erhvervsfaglige uddannelser og videregående uddannelser