For Richard og Bornholmerslagteren har fået hjælp fra et udviklingsprojekt støttet af EU’s Regionalfond til at udvikle de nye økologiske produkter til hjemmemarkedet og til de tyske forbrugere.
"Det har været en vigtig sparring for os, og hele forløbet har været med til at speede processen op, så vi kom langt hurtigere i gang med udviklingen og derefter markedsføring af de nye produkter,” siger slagtermester Richard Ditlev Jørgensen.
Og slagtervirksomheden er bare en af 73 virksomheder på Bornholm, som har fået vejledning og sparring via EU’s strukturfonde til at udvikle nye produkter. Indtil videre har indsatsen skabt 33 nye innovative virksomheder, som har introduceret et eller flere nye produkter på markedet.
Fødevareproduktionen er en central branche på Bornholm, som hele tiden arbejder på at udvikle nye produkter og markeder. Det gør Bornholmerslagteren også, og EU-støtten bidrog til, at virksomhedens økologiske produkter ikke bare ligger i kølediskene i danske supermarkeder, men også er ved at finde vej til det tyske marked.
"Vi arbejder på højtryk med at markedsføre os selv på messer i Tyskland og har netop været afsted for at fortælle indkøberne om vores produkter. Og her har EU-projektet hjulpet med vejledning om den helt rigtige markedsføring i Tyskland,” fortæller Richard Ditlev Jørgensen.
Sådan arbejder EU’s strukturfonde
I perioden 2014-2020 investerer EU's strukturfonde – Regionalfonden og Socialfonden - og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skaber vækst og beskæftigelse i hele landet.
Regionalfondsprogrammet for 2014-2020 er målrettet bedre vækstvilkår for små og mellemstore virksomheder, der spiller en vigtig rolle i at skabe vækst og nye arbejdspladser i Danmark.
Derfor medfinansierer EU's Regionalfond projekter, der skal styrke virksomhedernes innovationsevne, udarbejde vækstplaner for virksomhederne og hjælpe virksomhederne med at blive mere ressourceeffektive.