Nyhed

Grønt uddannelsesforløb har givet Mads og Tobias en kurs: ”Nu ved vi, at vi skal være tømrer og bygningsmaler”

180 unge har deltaget i EU-projektet Uddannelse til grønne job på FGU, Den Forberedende Grunduddannelse, med henblik på at starte på en erhvervsuddannelse med et grønt fokus i bagagen. Både Mads og Tobias har fundet retningen og starter efter sommerferien på deres drømmeuddannelser.

  • 9. juli 2024
  • Grøn og cirkulær omstilling
  • Uddannelse, livslang læring og social inklusion
Tobias og Mads har både fundet vejen til drømmeuddannelsen, men også et særligt venskab.

Tobias og Mads har både fundet vejen til drømmeuddannelsen, men der er også opstået et særligt venskab mellem dem. Foto: Natascha Kalika Østergaard

De rå linjer fra en af rapgruppen SUSPEKTs sange brager ud af højtaleren i den store hal. Midt i hallen står en blå skurvogn med åbne vinduer og en dør. Inde i den sidder 19-årige Mads på knæene og maler sirligt gulvlisterne med mørkeblå maling. 
 

”Nu skal du passe på, du ikke får præstationsangst og maler ved siden af,” siger en stemme fra et af de åbne vinduer.

Det er 18-årige Tobias, der hentyder til skolekammeraten Mads’ malerarbejde. Mads har Airpods i ørene og hører ikke, hvad kammeraten siger, så Tobias
snakker videre:


”Det bliver jo mit arbejdsområde efter ferien, mens Mads skal arbejde med træ. Vi er begge blevet afklarede med, hvilken vej vi skal, men jeg har også udviklet mig socialt. Da jeg gik i 9. klasse, havde jeg meget svært ved at åbne mig op og snakke med folk, jeg sad bare i et hjørne for mig selv og så YouTube i frikvartererne. Sådan er jeg slet ikke mere, nu går jeg rundt og snakker med stort set alle. Så der er sket meget på bare to år,” fortæller Tobias ærligt. 

Tobias går på forløbet Uddannelse til grønne job

18-årige Tobias er efter forløbet blevet helt sikker på, at han skal være bygningsmaler. Foto: Natascha Kalika Østergaard

Det giver en ro og et boost

Mads og Tobias har deltaget i forløbet Uddannelse til grønne job på FGU Midtjylland under fagtemaet Byg, Bolig og Anlæg (BBA). Det samlede mål i projektet er, at 180 unge skal deltage i forløbet på FGUs forskellige lokationer. Projektet er støttet af EU’s Socialfond og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, og forløbet har flere formål, da en stor del af de unge kommer med forskellige udfordringer, men her får de mulighed for at finde deres helt egen kurs.


”Det har givet mig en ro, at jeg har været en del af det her forløb. Jeg er rigtig glad for, at jeg er blevet helt sikker på i hvilken retning, jeg skal, men det betyder allermest for mig, at jeg har fået selvtillid og er blevet udadvendt. Nu kan jeg næsten alt. Det får jeg i hvert fald at vide,” griner Tobias.


Og selvom sommerferien banker på, siger de ikke helt farvel til FGU – i hvert fald ikke deres ene underviser, som har betydet noget helt særligt for dem.


”Det er en kæmpe fordel, at vi et halvt år efter, vi går ud ad døren her, har mulighed for at kontakte vores kontaktperson Daniel. Hvis vi får brug for hjælp eller en snak, så må vi kontakte ham. Det er også med til at give en ro, at jeg må kontakte ham, som jeg har haft som lærer i to år, og som jeg nu ser som min ven. Det giver lidt et boost til at starte på en ny skole, hvor der er nye mennesker,” forklarer Tobias.


”Hej med jer”, siger en stemme bag vognen. Det er underviser og kommende kontaktperson for drengene, Daniel, der hilser på.


”Når jeg føler ro, så føler jeg også, at jeg kan klare det, og så er der helt sikkert en større sandsynlighed for, at jeg gennemfører det. Jeg ved jo, at han vil hjælpe mig, og jeg kan regne med ham,” siger Tobias.

Tiden på FGU Midtjylland har betydet meget for Tobias og Mads.

Tiden på FGU Midtjylland har betydet meget for Tobias og Mads, hvor særligt fællesskabet og den personlige udvikling er noget, de begge tager med videre. Foto: Natascha Kalika Østergaard

Et grønt fokus

Mads er blevet færdig med at male lister og har taget sine Airpods ud af ørene, og han er nu klar til at åbne op for sine oplevelser:


”Vi får lov til at prøve alle mulige former for håndværk – så jeg også har fået lov til at male, mens Tobias har prøvet forskellige tømreropgaver. Det har været godt at komme omkring de forskellige fag, for da jeg startede her, var jeg usikker på, hvad jeg skulle være. Nu ved jeg, hvilken vej jeg skal gå, og det er fedt,” fortæller Mads.


Der er et særlig grønt fokus på forløbet, som de to kommende håndværkere også får med sig. De kommer derfor ud på en læreplads med en baggrundsviden, der er mere nødvendig end nogensinde før.


”Det er jo noget, der er et stort fokus på ude i virkeligheden, så det må være en fordel, at vi har den viden med. Jeg tror, det er noget, jeg kan bruge, når jeg kommer ud på opgaver i forbindelse med uddannelsen. Så kommer jeg helt sikkert i nogle situationer, hvor jeg kan bruge det,” forklarer Mads.


Her er det særligt en viden om materialevalg, han vil tage med.


”Vi tænker over, hvad for noget træ vi bruger. Særligt mulighederne for at det kan holde længere, så det ikke skal skiftes om kort tid igen. Det har givet en stor forståelse for de forskellige træsorter, muligheder og vedligeholdelse,” forklarer han og fortsætter:


”Vi skal tænke meget mere grønt, og hvad der er sundt for naturen. Meget af det kommer vi til at bruge fremadrettet, så der har vi helt bestemt en fordel,” siger han, og Tobias supplerer:


”Det tænker jeg også over som maler, for jo længere malingen holder, jo mere bæredygtigt er det. Men også sundheden i at bruge det rigtige maling, og om det er godt for miljøet. Nu ved jeg, hvilken branche jeg går ind i, og at jeg ikke kommer uden om, at der er et grønt fokus. Det er jeg blevet klædt bedre på til, når jeg starter efter sommerferien.”

Mads og Tobias skal efter sommerferien i hver deres retning, men venskabet har de stadig.

Mads og Tobias skal efter sommerferien i hver deres retning fagligt og geografisk, men venskabet har de stadig. Foto: Natascha Kalika Østergaard

Når vejene skilles

For når sommerferien lakker mod enden i august, skal de to gutter i gang med hver deres uddannelse. Mads bliver i Viborg, hvor han skal gå på Erhvervsskolen Mercantec, mens Tobias flytter til Holstebro, hvor han skal gå på Uddannelsescenter Holstebro.


”Min drøm er at blive bygningsmaler – bare male og tjene penge. Så betyder det rigtig meget, at når jeg starter et nyt sted, så kan jeg snakke med de andre på skolen og kommende kolleger, så jeg ikke bare går og er en stille mus. Det er svært at komme langt med, og det var min udfordring, da jeg kom her. Men det bliver da mærkeligt, at vi alle skal i hver vores retning. Jeg kommer virkelig til at savne fællesskabet her,” siger Tobias, og Mads fortsætter:


”Der er en form for efterskolestemning her, hvor alle snakker med alle, og alle hjælper hinanden og har det rigtig godt sammen. Men selvom vi skal hver vores vej, så kan vi stadig godt holde kontakten på forskellige måder, og det er jeg sikker på, at vi gør,” siger han og nævner, at de allerede har aftalt at hænge ud senere og overnatte hjemme hos Tobias.


Tobias er også sikker på, at deres kommende uddannelser kan forenes i fremtiden:


”Måske vi mødes på et projekt engang, hvor der skal laves både tømrer- og malerarbejde. Det kunne være et projekt med et grønt fokus. Det kunne være fedt.” 

Tobias og Mads prøver begge af, om malerfaget er noget for dem.

FAKTA om Uddannelse til grønne job

Formålet med projektet Uddannelse til grønne job er at hjælpe 180 sårbare elever mellem 18 og 25 år på Den Forberedende Grunduddannelse (FGU) til at få en erhvervsuddannelse (EUD), der samtidig bidrager til den grønne omstilling.


Særligt for projektet er, at de unge bliver tilknyttet en fast kontaktperson, der kan være med til at støtte og fastholde, og at indsatserne bliver tilrettelagt ud fra den enkelte unges behov og interesser samtidig med, at der fokuseres på hele den unges liv – også i fritiden.


Sekretariatet "Projekter iMidt" udvikler – i samarbejde med en række aktører – ”Uddannelse til grønne job”, som er et tværkommunalt projekt i Region Midtjylland under Den Europæiske Socialfond Plus, der støttes af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.


Projektet gennemføres over en 3-årig periode, der slutter den 31. december 2025.