Iværksætteren Maybritt har fundet opskriften, der slog Claus Meyer

Skal et produkt have en historie? Hvordan tester man, om der er kunder? Og hvad skal det koste? Mange af svarene fandt iværksætteren Maybritt Beutnagel i IværksætterDanmark. Nu er hun klædt på til flere sejre med sine indiske snacks.

  • Opdateret 4. marts 2022

NB. Udbyderen af servicen sætter cookies på din computer, når du afspiller eller deler videoen. Læs mere om cookies.

I sommer vandt iværksætteren Maybritt Beutnagel den eftertragtede produktpris ved den årlige kokkekonkurrence Sol over Gudhjem. Blandt dem, der måtte bøje sig for Maybritts indiske snacks, var ingen ringere end Clays Meyers snacks af knoldselleri.

Men helt overraskende var sejren nu ikke. For iværksætteren fra Sydfyn har arbejdet så længe med sine munchies, som produktet hedder, at hun følte sig stensikker på sit produkt. Og det er en pointe, hun gerne giver videre til andre iværksættere.

"Du skal tro på dig selv og det, du laver. Ellers kommer du ingen vegne,” lyder det i produktionslokalerne i Vester Skerninge uden for Svendborg: Hun tilføjer: ”Og du skal teste, om der er et marked for det produkt, som du har udviklet. Desuden er det vigtigt, at du finder dig et netværk, hvor du kan få sparring.”

Sparring, netværk og mulighed for at diskutere og afprøve idéer og forretningsplaner fik Maybritt i IværksætterDanmark, erhvervshusenes landsdækkende iværksætterprojekt, som senest er støttet af REACT-EU. Hun har brugt projektet ”til alt muligt” og fulgte blandt andet et forløb for fødevareiværksættere, hvor hun blev klædt på til at teste sit marked og sine kunder.

"Jeg lærte også, at et produkt helst skal være autentisk og have en historie. Og jeg lærte at sætte en pris, så alle overlever, og brandet er intakt,” fortæller Maybritt Beutnagel.

Maybritt Beutnagel

Maybritts vinder-munchies bygger på en indisk opskrift og indeholder gurkemeje, koriander, spidskommen, bukkehornsblade, chili, ajwajn, rismel og kikærtemel. Foto: Erhvervsstyrelsen

Produktet, der bæres af krydderier som gurkemeje, spidskommen og chili, følte Maybritt sig sikker på. Hun har boet i Indien i en årrække, hvor hun lavede rejser for efterskoleelever. Hun er indisk gift, og hendes opskrift på munchies er forfinet gennem madlavning i Indien over en årrække. Smagen er autentisk, og det er hele idéen med produktet, siger hun:

"Man skal kunne få en oplevelse af at rejse uden at rejse. Når man åbner posen, skal det være, som der dufter og smager i Indien.”

Hun startede prøveproduktion i efteråret 2020 – under COVID-19, og det lagde naturligvis en dæmper på forretningen. Men iværksætterlyst og gode testsvar fra potentielle kunder drev hende videre:

"Man skal holde fast i troen på, at det ikke er så farligt at starte op. Jeg startede uden lån og har holdt det inden for husholdningsbudgettet. Det har givet mig mulighed for at bruge indtjeningen på at anskaffe maskiner og indkøbe flere råvarer.”

Maybritt Beutnagel

Maybritt Beutnagel køber alle sine krydderier hos forhandlere, men håber på en dag at kunne starte sin egen import efter Fairtrade-princippet. Foto: Erhvervsstyrelsen

I dag leverer hun til op mod 40 kunder, primært gårdbutikker, specialbutikker og gavebutikker. Hun leverer også til virksomheder, og hendes håb er at få sine munchies på hylderne i Irma i løbet af 2022.

Hun drømmer om, at omsætningen på sigt kan bære fire til fem deltidsansatte, produktsortimentet skal udvides med en ”mildere” variant, og der skal sættes ind med mere branding og markedsføring:

"Jeg vil gerne have, at kunderne opfatter produktet som troværdigt og originalt. De skal lære at genkende mit produkt, for mange tror, det er orme, jeg sælger.”

Udviklingen går hurtigt for den sydfynske fødevareproducent, og hun flirter med tanken om at blive en rigtig vækstiværksætter. Men også den drøm rummer dilemmaer, har Maybritt indset:

"Skal jeg skalere op og starte en fabrik? Skal jeg udlicitere produktionen for at få mere tid til salg og markedsføring? Og kan jeg kalde det håndlavet, hvis jeg ikke selv laver det? Det kan godt være, at jeg får brug for IværksætterDanmark igen.”

Om IværksætterDanmark

IværksætterDanmark er erhvervshusenes initiativ til en samlende national indsats for alle iværksættere. Projektets overordnede mål er at understøtte et bredt kompetenceløft blandt iværksættere for at øge antallet af nye iværksættere og øge deres overlevelsesrate.

Det sker i tre typer af forløb:

  • Forløb, der skal styrke iværksætteres faglige kompetencer på de vigtigste generelle områder
  • Branche- og temaorienterede forløb tilpasset lokale forhold
  • Next Step-forløb målrettet eksekveringsdygtige iværksættere

EU’s Socialfond og de decentrale erhvervsfremmemidler har støttet IvDK med 20,8 mio. kr., og REACT-EU har støttet med 60 mio. kr. Projektet startede i august 2019, og med støtten fra REACT-EU kan projektet nu fortsætte indtil juni 2023.

Læs mere om IværksætterDanmark på projektets hjemmeside

Om EU’s Socialfond

I perioden 2014-2020 investerer EU's Socialfond, Regionalfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skaber vækst og beskæftigelse i hele landet. Socialfondsprogrammet for 2014-2020 er målrettet iværksætteri, uddannelse og social inklusion. Vi skal have flere nye virksomheder og en dygtigere arbejdsstyrke. Det er afgørende forudsætninger for at øget produktivitet, konkurrenceevne og vækst. Derfor medfinansierer EU's Socialfond projekter, der skal:

  • Øge iværksætteraktiviteten og sørge for vækstrettet kompetenceudvikling i små og mellemstore virksomheder
  • Fremme social inklusion – via særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser, indslusningsforløb til arbejdsmarkedet og socialøkonomiske virksomheder
  • Styrke erhvervsuddannelserne, erhvervsfaglige uddannelser og videregående uddannelser