Denne vejledning finder anvendelse for tilskud fra EU’s Fond for Retfærdig Omstilling via kontoplanen 7 pct., og kan anvendes både i forbindelse med projektets ansøgning, hvor ansøger skal oplyse projektets forventede budget, men også i forbindelse med regnskabsaflæggelser over for Erhvervsstyrelsen, eller hvis projektet ønsker budgetændringer i projektets løbetid.
I vejledningen kan I læse om, hvilke udgifter der kan konteres på de enkelte konti i kontoplanen.
Dokumentationskravene for projektets udgifter kan I læse om i vejledning om støtteberettigelse.
Ved brug af kontoplanen 7 pct. beregnes automatisk et udokumenteret tillæg på 7 pct. af projektets udgifter til projektarbejde, projektgennemførelse og investeringer til dækning af projektets øvrige udgifter.
At tillægget er udokumenteret betyder, at udgifter, der er dækket af tillægget, ikke skal dokumenteres over for Erhvervsstyrelsen. Samtidig betyder det, at ikke alle udgifter kan medtages som direkte udgifter i projektets budget/regnskab, idet en række udgifter skal dækkes af tillægget på 7 pct. Tillægget indgår som en udgift i projektbudgettet/-regnskabet, og dermed i det støttegrundlag, hvorudfra EU-støtten beregnes, og betragtes som afholdt af det CVR-nr., hvis udgift har udløst tillægget.
Denne kontoplan giver fuld fleksibilitet for udgifter og projektaktiviteter, idet kontoplanen giver mulighed for at medtage alle udgiftstyper som direkte udgifter, og samtidig modtage et tillæg til dækning af de øvrige udgifter.
Kapitel
1
Oversigt over kontoplan: Fonden for Retfærdig Omstilling 7 pct.
1
1.1. Udgifter
Projektarbejde
5110 Løn - projektarbejde, faktisk løn, fast procentsats
5120 Løn - projektarbejde, standardsats, fast procentsats
5130 Løn - projektarbejde, standardsats, timeregistrering
5140 Løn - projektarbejde, standardsats, naturalie, timeregistrering
5150 Løn - projektarbejde, GTS, standardsats
5199 Udgifter til projektarbejde i alt
Projektgennemførelse
5210 Ekstern bistand
5220 Revision
5230 Evaluering
5240 Rejser, kost og logi
5250 Annoncering
5260 Certificering
5270 Ikke refundérbar moms
5280 Materialer mv.
5299 Udgifter til projektgennemførelse i alt
Investeringer
5310 Køb af bygninger
5320 Køb af anlæg, maskiner og udstyr
5330 Køb af rettigheder
5399 Udgifter til investeringer i alt
Jord
5410 Køb af jord, 10 pct.
5420 Køb af jord, 15 pct.
5495 Interim justeringskonto, jord
5499 Udgifter til jord i alt
Udokumenterede udgifter
5540 7 pct. (til dækning af øvrige udgifter)
5599 Udokumenterede udgifter i alt
Projektdeltagelse
5610 Løn - projektdeltagelse, standardsats
5620 Løn - projektdeltagelse, naturalie, standardsats
5630 Underhold - projektdeltagelse, standardsats
5699 Udgifter til projektdeltagelse i alt
Samlede udgifter
5910 Samlede udgifter
5920 Indtægter
5999 Samlede støtteberettigede udgifter (SSU)
1.2. Finansiering
EU- og erhvervsfremmetilskud
4040 EU-FRO-tilskud
4030 Erhvervsfremmetilskud (DEM)
4099 EU- og erhvervsfremmetilskud i alt
Kontante tilskud
4110 Kontante private tilskud, tredjepart
4120 Kontante offentlige tilskud, tredjepart
4130 Kontante private tilskud, økonomisk partner
4140 Kontante offentlige tilskud, økonomisk partner
4199 Kontante tilskud i alt
Underholdsfinansiering
4210 Finansiering, deltagerunderhold
4299 Underholdsfinansiering i alt
Egenfinansiering
4500 Egenfinansiering i alt (beregnet restfinansiering)
4510 Egenfinansiering, private økonomiske partnere
4520 Egenfinansiering, offentlige økonomiske partnere
4599 Egenfinansiering i alt (sum af indtastet egenfinansiering)
Samlet finansiering
4999 Samlet finansiering
1.3. Projektarbejde
Konto 5110: Løn - projektarbejde, faktisk løn, fast procentsats
Lønudgifter til medarbejdere ved projektets økonomiske partnere, hvor der på forhånd er udarbejdet en arbejdsbeskrivelse, hvori medarbejdernes arbejdsopgaver i projektet samt faste procentvise anvendelse af medarbejdernes arbejdstid på projektet er angivet. Lønudgifterne beregnes på baggrund af den faste procentsats og den faktiske lønudgift.
Eksempler på projektarbejde kan være opgaver i forbindelse med projektledelse, projektadministration, projektmøder, udviklingsarbejde, analyse, test, udarbejdelse af afrapportering, evaluering osv.
Se vejledning om støtteberettigelse afsnit 11 for mere information om krav til arbejdsbeskrivelse og dokumentationskrav ved brug af faktisk løn som beregningsgrundlag.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede tidsforbrug og løn.
Konto 5120: Løn - projektarbejde, standardsats, fast procentsats
Lønudgifter til medarbejdere ved projektets økonomiske partnere, hvor der på forhånd er udarbejdet en arbejdsbeskrivelse, hvori medarbejderes arbejdsopgaver i projektet samt faste procentvise anvendelse af medarbejderes arbejdstid på projektet er angivet. Lønudgifterne beregnes på baggrund af den faste procentsats og den standardsats, som er fastsat af Erhvervsstyrelsen.
Eksempler på projektarbejde kan være opgaver i forbindelse med projektledelse, projektadministration, projektmøder, udviklingsarbejde, analyse, test, udarbejdelse af afrapportering, evaluering osv.
Se vejledning om støtteberettigelse afsnit 11 for mere information om krav til arbejdsbeskrivelse og dokumentationskrav ved brug af standardsats som beregningsgrundlag.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede tidsforbrug.
Konto 5130: Løn - projektarbejde, standardsats, timeregistrering
Lønudgifter til medarbejdere ved projektets økonomiske partnere, hvor medarbejderen løbende registrerer den anvendte tid på arbejdsopgaver i projektet. Lønudgifterne beregnes på baggrund af den registrerede tid og den standardsats, som er fastsat af Erhvervsstyrelsen.
Eksempler på projektarbejde kan være opgaver i forbindelse med projektledelse, projektadministration, projektmøder, udviklingsarbejde, analyse, test, udarbejdelse af afrapportering, evaluering osv.
Se vejledning om støtteberettigelse afsnit 11 for mere information om krav til timeregistrering og dokumentationskrav ved brug af standardsats som beregningsgrundlag.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede tidsforbrug.
Konto 5140: Løn - projektarbejde, standardsats, naturalier, timeregistrering
Lønudgifter til SMV-ejere, iværksættere, osv., der er økonomiske partnere, og som ikke udtager løn til sig selv fra egen virksomhed, kan medtage løn på baggrund af den standardsats, som Erhvervsstyrelsen har fastsat. SMV-ejeren/iværksætteren skal løbende registrere den anvendte tid på arbejdsopgaver i projektet, hvorefter lønudgifterne beregnes på baggrund af den registrerede tid og den standardsats, som er fastsat af Erhvervsstyrelsen.
Eksempler på projektarbejde kan være opgaver i forbindelse med projektledelse, projektadministration, projektmøder, udviklingsarbejde, analyse, test, udarbejdelse af afrapportering, evaluering osv.
Se vejledning om støtteberettigelse afsnit 11 for mere information om krav til timeregistrering og dokumentationskrav ved brug af standardsats som beregningsgrundlag.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede tidsforbrug.
Konto 5150: Løn - projektarbejde, GTS, standardsats
Lønudgifter til medarbejdere ved projektets økonomiske partnere, der er betegnet som et GTS-institut. Medarbejderne skal løbende registrere den anvendte tid på arbejdsopgaver i projektet, eller på forhånd have udarbejdet en arbejdsbeskrivelse, hvori medarbejdernes arbejdsopgaver i projektet samt faste procentvise anvendelse af medarbejdernes arbejdstid på projektet er angivet. Lønudgifterne beregnes på baggrund af den standardsats, som er godkendt af Erhvervsstyrelsen for det pågældende GTS-institut.
Eksempler på projektarbejde kan være opgaver i forbindelse med projektledelse, projektadministration, projektmøder, udviklingsarbejde, analyse, test, udarbejdelse af afrapportering, evaluering osv.
Se vejledning om støtteberettigelse afsnit 11 for mere information om krav til timeregistrering/arbejdsbeskrivelse og dokumentationskrav ved brug af standardsats som beregningsgrundlag.
Bemærk, at ved anvendelse af denne konto for medarbejdere ansat ved et GTS-institut, kan der ikke medtages andre støtteberettigede udgifter i budgettet/regnskabet fra det pågældende GTS-institut, ligesom der ikke beregnes udokumenteret tillæg af udgifterne på denne konto.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede tidsforbrug.
Konto 5199: Udgifter til projektarbejde i alt
Summen af udgifter til projektarbejde.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 5110, 5120, 5130, 5140 og 5150.
1.4. Projektgennemførelse
Konto 5210: Ekstern bistand
Udgifter til køb af ekstern bistand, fx køb af rådgivning, analyser eller anden bistand i forbindelse med gennemførelse af projektets aktiviteter.
De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før valg af ekstern leverandør, og at udgifter til køb af ekstern bistand skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.
Udgifterne skal være ekskl. moms.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.
Konto 5220: Revision
Udgifter i forbindelse med revisionsydelser fra den af Erhvervsstyrelsen udpegede revisor, jf. afsnit 16 i vejledning om støtteberettigelse. Det er kun udgifter hertil, som kan konteres på denne konto.
Priserne for revisionsydelser fra den af Erhvervsstyrelsen udpegede revisor, kan hentes på Erhvervsstyrelsens hjemmeside for EU-programmer.
Indkøb af anden projektrelevant revisionsbistand skal konteres under konto 5210 (ekstern bistand).
Udgifterne skal være ekskl. moms.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.
Konto 5230: Evaluering
Udgifter i forbindelse med midtvejs- og slutevaluering fra den af Erhvervsstyrelsen udpegede evaluator, jf. afsnit 19 i vejledning om støtteberettigelse. Det er kun udgifter hertil, som kan konteres på denne konto.
Priserne for evalueringsydelser fra den af Erhvervsstyrelsen udpegede evaluator, kan hentes på Erhvervsstyrelsens hjemmeside for EU-programmer.
Indkøb af anden projektrelevant bistand i forbindelse med evalueringer skal konteres under konto 5210 (ekstern bistand).
Udgifterne skal være ekskl. moms.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.
Konto 5240: Rejser, kost, logi
Udgifter til rejser, kost og logi, fx udgifter til transport, bespisning og overnatning i forbindelse med gennemførelse af projektets aktiviteter.
Udgifter til kørsel i egen bil kan medtages uden ekstern faktura, men kan i stedet dokumenteres via rejseafregning. Det skal fortsat kunne dokumenteres, at kørselsrefusionen er betalt af en økonomisk partner i projektet. Udgifter til kørsel i egen bil kan maksimalt udgøre den faktiske refusion, som medarbejderen har modtaget. Endvidere kan udgiften til kørsel i egen bil maksimalt udgøre et beløb svarende til de statslige takster for kørselsrefusion. Hvis en medarbejder har fået en højere refusion end statens takster, kan differencen ikke indgå i de støtteberettigede udgifter. Statens takster oplyses af Skattestyrelsen.
Udgifter til fortæring ved interne møder og køb fra intern kantine falder ind under øvrige udgifter, og er dermed dækket af det udokumenterede tillæg, og kan derfor ikke konteres på denne kontolinje.
De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før indkøbet, og at udgifter til rejser, kost og logi skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.
Udgifterne skal være ekskl. moms.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.
Konto 5250: Annoncering
Udgifter til annonceringer, fx annoncering af events eller information om projektets aktiviteter og resultater, i aviser eller på sociale medier.
Hvis der købes ekstern bistand til at udarbejde materiale til annonceringer, skal udgifterne hertil konteres under konto 5210 (ekstern bistand). Anvendt tid ved projektets økonomiske partnere i forbindelse med annonceringer, skal medtages som projektarbejde.
De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før indkøbet, og at udgifter til annoncering skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.
Udgifterne skal være ekskl. moms.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.
Konto 5260: Certificering
Udgifter til certificering, fx gebyr eller vederlag til det organ, som udsteder certificeringen.
Hvis der købes ekstern bistand, fx rådgivning i forbindelse med at klargøre og forberede virksomheden til certificering, skal udgifterne hertil konteres under konto 5210 (ekstern bistand). Anvendt tid ved projektets økonomiske partnere i forbindelse med certificering skal medtages som projektarbejde.
De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før indkøbet, og at udgifter til certificering skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.
Udgifterne skal være ekskl. moms.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.
Konto 5270: Ikke refundérbar moms
Udgifter til ikke refundérbar moms.
Det er kun muligt at medtage ikke refundérbar moms, hvis den tilhørende udgift er medtaget i støttegrundlaget. Den udgift, som den ikke refundérbare moms udspringer fra, skal konteres under den relevante udgiftskategori ekskl. moms, og den ikke refundérbare momsudgift kan herefter konteres særskilt under denne konto.
Projektet kan kun få støtte til momsudgifter, hvis den økonomiske partner, som har afholdt udgiften, ikke er berettiget til momsrefusion, dvs. hvis momsudgiften er ikke refundérbar.
Udgifter til ikke refundérbar moms dokumenteres via den eksterne faktura, der anvendes som dokumentation for den direkte udgift. Endvidere skal det dokumenteres, at momsen er ikke refundérbar for den økonomiske partner, som afholder udgiften.
For nærmere vejledning om den skatteretlige behandling af moms, hvortil der er modtaget støtte, henvises til Skattestyrelsen.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.
Konto 5280: Materialer mv.
Udgifter til større anskaffelser af materialer mv., hvor det indkøbte anvendes i forbindelse med gennemførelse af projektaktiviteterne, herunder også hvis der indkøbes udstyr til brug i forbindelse med gennemførelse af projektets aktiviteter.
Anskaffelse af materialer mv. til værdi på eller under 10.000 kr. (ekskl. moms) kan ikke medtages på denne konto. Et sådan indkøb anses som ”småanskaffelser” og dækkes af det udokumenterede tillæg.
De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før valg af ekstern leverandør, og at udgifter til materialer skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven/tilbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.
Udgifterne skal være ekskl. moms.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.
Konto 5299: Udgifter til projektgennemførelse i alt
Summen af udgifter til projektgennemførelse.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 5210, 5220, 5230, 5240, 5250, 5260, 5270 og 5280.
1.5. Investeringer
Konto 5310: Køb af bygninger
Udgifter til køb af bygninger i forbindelse med investering.
De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før købet, og at udgifter til køb af bygninger skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven/tilbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.
Denne konto kan kun anvendes, hvis formålet med projektet er at gennemføre investeringer.
Udgifterne skal være ekskl. moms.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.
Konto 5320: Køb af anlæg, maskiner og udstyr
Udgifter til anlæg, maskiner og udstyr i forbindelse med investeringer. Udgifter til materialer og software mv. som er nødvendige for investeringens funktion, udgifter til installation/opførelse af anlægsinvesteringen, samt udgifter til evt. rådgivning i forbindelse med ibrugtagning af en investering.
Denne konto kan kun anvendes, hvis formålet med projektet alene er at gennemføre investeringer i anlæg, maskiner eller udstyr, men ikke at anvende disse i projektets aktiviteter.
Køb af materialer/udstyr til brug i forbindelse med gennemførelse af projektets aktiviteter, kan medtages under konto 5280.
De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før købet, og at udgifter til anlæg, maskiner og udstyr i forbindelse med en investering skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven/tilbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.
Udgifterne skal være ekskl. moms.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.
Konto 5330: Køb af rettigheder
Udgifter til køb af nødvendige rettigheder i forbindelse med investeringer, fx køb af licenser til software, produktionslicenser eller rettigheder til anvendelse af et patent, hvor køb af rettigheden er nødvendig for dets funktion og ibrugtagning.
De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før købet, og at udgifter til køb af rettigheder skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven/tilbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.
Denne konto kan kun anvendes, hvis formålet med projektet er at gennemføre investeringer, og hvor køb af rettigheder er nødvendige for investeringen. Køb af rettigheder, fx licenser, hvor købet er foretaget med det formål at anvende licensen i forbindelse med gennemførelse af projektets aktiviteter, dækkes af det udokumenterede tillæg.
Udgifterne skal være ekskl. moms.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.
Konto 5399: Udgifter til investeringer i alt
Summen af udgifter til investeringer.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 5310, 5320 og 5330.
1.6. Jord
Udgifter til køb af jord kan maksimalt udgøre 10 pct. af de støtteberettigede udgifter. Udgiften til jordkøbet placeres på konto 5410, hvorefter konto 5495 sikrer en evt. nødvendig justering af udgiften.
Bemærk, at konto 5420 kan anvendes, hvor der er tale om køb af forladte grunde og tidligere industrigrunde I sådanne tilfælde vil udgiften kunne udgøre 15 pct. af de støtteberettigede udgifter. Udgiften til jordkøbet placeres på konto 5420, hvorefter konto 5495 sikrer en evt. nødvendig justering af udgiften.
Hvis begge konti anvendes, vil det samlede indkøb alene kunne udgøre 10 pct.
Konto 5410: Køb af jord, 10 pct.
Udgifter til køb af jord i forbindelse med investering, hvor der ikke er tale om forladte tidligere industrigrunde.
De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før købet, og at udgifter til køb af jord skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven/tilbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.
Udgifterne skal være ekskl. moms.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.
Konto 5420: Køb af jord, 15 pct.
Udgifter til køb af jord i forbindelse med investering, hvor der er tale om forladte tidligere industrigrunde.
De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før købet, og at udgifter til køb af jord skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven/tilbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.
Udgifterne skal være ekskl. moms.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.
Konto 5495: Interim justeringskonto
Automatisk beregnet beløb for evt. nedjustering af udgifter til jord, hvis udgifterne på konto 5410 og 5420 overstiger 10/15 pct. af summen af de anførte udgifter på 5199, 5299, 5399 og 5599.
Konto 5499: Udgifter til jord i alt
Summen af udgifter til jord.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 5410 og 5420 fratrukket værdien på konto 5495.
1.7. Udokumenterede udgifter
Konto 5540: 7 pct (til dækning af øvrige udgifter)
Beregnet tillæg på 7 pct. til dækning af projektets øvrige udgifter.
Beregnes på baggrund af beløbene på konto 5110, 5120, 5130, 5140, 5210, 5220, 5230, 5240, 5250, 5260, 5270, 5280, 5310, 5320 og 5330.
At tillægget er udokumenteret betyder, at tilsagnsmodtager og de øvrige økonomiske partnere ikke skal dokumentere de udgifter, der dækkes af tillægget.
Konto 5599: Udokumenterede udgifter i alt
Summen af det udokumenterede tillæg.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 5540.
1.8. Projektdeltagelse
Konto 5610: Løn - projektdeltagelse, standardsats
Udgifter til deltagere i kompetenceudviklingsforløb, hvor deltageren løbende registrerer den anvendte tid på kompetenceudviklingsforløbet. Denne konto anvendes, hvis deltageren er medarbejder ved projektets økonomiske partnere. Deltagerudgifterne beregnes på baggrund af den registrerede tid og den standardsats, som er fastsat af Erhvervsstyrelsen.
Eksempler på projektdeltagelse kan være undervisningstimer og vejledning i forbindelse med et kompetenceudviklingsforløb. Se vejledning om støtteberettigelse afsnit 11 for mere information om krav til timeregistrering og dokumentationskrav ved brug af standardsats som beregningsgrundlag.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede tidsforbrug.
Konto 5620: Løn - projektdeltagelse, naturalier, standardsats
Udgifter til deltagere i kompetenceudviklingsforløb, hvor deltageren løbende registrerer den anvendte tid på kompetenceudviklingsforløbet. Denne konto anvendes, hvis deltageren er SMV-ejer, iværksætter mv., er økonomisk partner, og ikke udtager løn til sig selv fra egen virksomhed. Deltagerudgifterne beregnes på baggrund af den registrerede tid og den standardsats, som er fastsat af Erhvervsstyrelsen.
Eksempler på projektdeltagelse kan være undervisningstimer og vejledning i forbindelse med et kompetenceudviklingsforløb. Se vejledning om støtteberettigelse afsnit 11 for mere information om krav til timeregistrering og dokumentationskrav ved brug af standardsats som beregningsgrundlag.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede tidsforbrug.
Konto 5630: Underhold - projektdeltagelse, standardsats
Udgifter til deltagere i kompetenceudviklingsforløb, hvor deltageren løbende registrerer den anvendte tid på kompetenceudviklingsforløbet. Denne konto anvendes, hvis deltageren er på underhold, og dermed ikke er i et ansættelsesforhold, fx dagpenge, kontanthjælp, SU mv. Deltagerudgifterne beregnes på baggrund af den registrerede tid og den standardsats, som er fastsat af Erhvervsstyrelsen.
Eksempler på projektdeltagelse kan være undervisningstimer og vejledning i forbindelse med et kompetenceudviklingsforløb. Se vejledning om støtteberettigelse afsnit 11 for mere information om krav til timeregistrering og dokumentationskrav ved brug af standardsats som beregningsgrundlag.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede tidsforbrug.
Konto 5699: Udgifter til projektdeltagelse i alt
Summen af udgifter til projektdeltagelse.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 5610, 5620 og 5630.
1.9. Samlede udgifter
Konto 5910: Samlede udgifter
Summen af de samlede udgifter.
Beregnes på baggrund af værdierne på sumkonto 5199, 5299, 5399, 5499, 5599 og 5699.
Konto 5920: Indtægter
Indtægter i projektperioden skal fratrækkes de samlede udgifter, før EU-tilskuddet og tilskuddet fra de decentrale erhvervsfremmemidler beregnes. Hvis der er krav eller forventning om en modydelse for et bidrag, betragtes bidraget som en indtægt.
Eksempler på indtægter i projektperioden er, hvis der i forbindelse med projektet afholdes et arrangement/forløb, hvor der er betalende deltagere, som ikke kommer fra økonomiske partnere. Salg af et produkt udviklet i projektet eller en investering, hvortil der er modtaget støtte i projektet, betragtes også som en indtægt. Læs vejledning om støtteberettigelse afsnit 4.9 for mere information om indtægter.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Baggrunden for beregningen af de forventede indtægter, beregningsgrundlag og metode.
Konto 5999: Samlede støtteberettigede udgifter (SSU)
Summen af de samlede støtteberettigede udgifter, dvs. det beløb som EU-støtten og støtten fra de decentrale erhvervsfremmemidler beregnes på baggrund af.
Beregnes på baggrund af værdien på konto 5910 fratrukket værdien på konto 5920.
1.10. EU- og Erhvervsfremmetilskud
Konto 4040: EU-FRO-tilskud
Beregnes på baggrund af projektets EU-støtteprocent og de samlede støtteberettigede udgifter.
I forbindelse med ansøgningen skal det ansøgte beløb for EU-støtte indsættes i ansøgningsskemaet.
Konto 4030: Erhvervsfremmetilskud (DEM)
Beregnes på baggrund af projektets DEM-støtteprocent og de samlede støtteberettigede udgifter.
I forbindelse med ansøgningen skal det ansøgte beløb for DEM-støtte indsættes i ansøgningsskemaet.
Bemærk at DEM kun kan søges, hvis annonceringen giver mulighed herfor.
Konto 4099: EU- og erhvervsfremmetilskud i alt
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 4010 og 4030.
1.11. Kontante tilskud
Hvis projektet modtager kontante tilskud til projektets aktiviteter/udgifter, skal dette indgå i projektets finansieringsoplysninger. Alle kontante bidrag til projektet skal fremgå af budgettet/regnskabet.
Konto 4110: Kontante private tilskud, tredjepart
Kontante tilskud til projektet fra privat tredjepart, dvs. fra en part uden for projektets partnerkreds.
Eksempel på et kontant tilskud fra privat tredjepart kan være et kontant bidrag fra en fond eller en virksomhed til projektet. Læs vejledning om støtteberettigelse afsnit 4.4 for mere information om kontante tilskud.
Bemærk, at hvis et kontant tilskud gives med krav eller forventning om modydelse, vil bidraget være at betragte som en indtægt, der skal placeres under konto 2920. Kontant tilskud fra en privat økonomisk partner placeres på konto 4130.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede kontante tilskud, herunder hvem den givende part er.
Konto 4120: Kontante offentlige tilskud, tredjepart
Kontante tilskud til projektet fra offentlig tredje part, dvs. fra en part uden for projektets partnerkreds.
Eksempel på et kontant tilskud fra offentlig tredjepart kan være et kontant bidrag fra regionen eller fra en offentlig fond til projektet. Læs vejledning om støtteberettigelse afsnit 4.4 for mere information om kontante tilskud.
Bemærk, at hvis et kontant tilskud gives med krav eller forventning om modydelse, vil bidraget være at betragte som en indtægt, der skal placeres under konto 2920. Kontant tilskud fra offentlig økonomisk partner placeres på konto 4130.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede kontante tilskud, herunder hvem den givende part er.
Konto 4130: Kontante private tilskud, økonomisk partner
Kontant tilskud til projektet fra privat økonomisk partner i projektet.
Eksempel på et kontant tilskud fra en økonomisk partner kan være et deltagergebyr i forbindelse med deltagelse i projektet. Læs vejledning om støtteberettigelse afsnit 4.4 for mere information om kontante tilskud.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede kontante tilskud, herunder hvem den givende partner er.
Konto 4140: Kontante offentlige tilskud, økonomisk partner
Kontant tilskud til projektet fra offentlige økonomiske partnere i projektet.
Eksempel på et kontant tilskud fra en økonomisk partner kan være et deltagergebyr i forbindelse med deltagelse i projektet. Læs vejledning om støtteberettigelse afsnit 4.4 for mere information om kontante tilskud.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede kontante tilskud, herunder hvem den givende partner er.
Konto 4199: Kontante tilskud i alt
Summen af kontante tilskud.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 4110, 4120, 4130 og 4140.
1.12. Underholdsfinansiering
Underholdsfinansiering relaterer sig til konto 5630, underhold, projektdeltagelse, standardsats.
Konto 4210: Finansiering, deltagerunderhold
Værdien på denne konto skal udgøre det samme beløb, som er anført på konto 5630.
Underholdsfinansieringen skal dermed stemme med udgifterne til underhold i forbindelse med projektdeltagelse. Denne konto skal derfor kun anvendes, hvis der medtages udgifter på konto 5630.
Konto 4299: Underholdsfinansiering i alt
Summen af underholdsfinansiering.
Beregnes på baggrund af værdien på konto 4210.
1.13. Egenfinansiering
Af denne kontogruppe fremgår den samlede nødvendige egenfinansiering, for at projektets samlede udgifter er finansierede. Størrelsen af den samlede nødvendige egenfinansiering beregnes automatisk på baggrund af de anførte udgifter og øvrige finansieringsposter.
Egenfinansieringen er dermed den sum, som tilsagnsmodtager og økonomiske partnere selv må finansiere efter de øvrige finansieringskilder, er oplyst.
Konto 4500: Egenfinansiering i alt (beregnet restfinansiering)
Beregnet egenfinansiering efter projektets øvrige finansieringskilder er oplyst.
Beregnes som summen af 5999 fratrukket 4099, 4199 og 4299.
Konto 4510: Egenfinansiering, private økonomiske partnere
Værdien af den egenfinansiering, som kommer fra projektets private økonomiske partnere.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for den forventede egenfinansiering.
Konto 4520: Egenfinansiering, offentlige økonomiske partnere
Værdien af den egenfinansiering, som kommer fra projektets offentlige økonomiske partnere.
I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for den forventede egenfinansiering.
Konto 4599: Egenfinansiering i alt (sum af indtastet egenfinansiering)
Summen af egenfinansiering.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 4510 og 4520.
Konto 4999: Samlet finansiering
Summen af projektets samlede finansiering.
Summen skal stemme med værdien på konto 5999, de samlede støtteberettigede udgifter.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 4099, 4199, 4299, og 4599.