Vejledning om Kontoplan - Regionalfonden, 20 pct.

Seneste opdatering 1. februar 2023

Her kan du læse "Vejledning til kontoplan for budget og regnskab 2021-2027 - Regionalfonden, 20 pct.".

Vejledningen er senest opdateret af Erhvervsstyrelsen i februar 2023.

  • Version 2 
  • Ansvarlig de@erst.dk

Denne vejledning finder anvendelse ved tilskud fra EU’s Regionalfond via kontoplanen 20 pct., og kan anvendes både i forbindelse med projektets ansøgning, hvor ansøger skal oplyse projektets forventede budget, men også i forbindelse med regnskabsaflæggelser overfor Erhvervsstyrelsen, eller hvis projektet ønsker budgetændringer i projektets løbetid.

I vejledningen kan I læse om, hvilke udgifter der kan konteres på de enkelte konti i kontoplanen.

Dokumentationskravene for projektets udgifter kan I læse om i vejledning om støtteberettigelse.

Ved brug af kontoplanen 20 pct. beregnes automatisk et udokumenteret tillæg på 20 pct. af projektets udgifter til projektgennemførelse og investeringer til dækning af udgifter til projektarbejde.

Endvidere beregnes automatisk et udokumenteret tillæg på 7 pct. af projektets udgifter til projektgennemførelse og investeringer til dækning af projektets øvrige udgifter.

At tillægget er udokumenteret betyder, at udgifter, der er dækket af tillægget, ikke skal dokumenteres overfor Erhvervsstyrelsen. Samtidig betyder det, at ikke alle udgifter kan medtages som direkte udgifter i projektets budget/regnskab, idet en række udgifter skal dækkes af tillæggene på 20 og 7 pct.

Kontoplanen er fordelagtig for projekter med fokus på støtte til private virksomheders indkøb af konsulentydelser og investeringer. Kontoplanen minimerer dokumentationskravene, idet udgifter til projektarbejde ikke skal dokumenteres, for at projektet kan modtage støtte hertil. Kontoplanen giver endvidere mulighed for at opnå støtte til alle støtteberettigede udgiftstyper ud over projektarbejde.

Vær særligt opmærksom på, at kontoplanen ikke kan anvendes af projekter, hvori der medtages udgifter fra offentlige eller offentligretlige økonomiske partnere, som overstiger tærskelværdierne1 for EU-udbud.2 I sådanne tilfælde henvises til de øvrige kontoplaner.

Kapitel
1
Oversigt over kontoplan: Regionalfonden, 20 pct.

1.1. Udgifter

Projektgennemførelse

2210 Ekstern bistand
2220 Revision
2230 Evaluering
2240 Rejser, kost og logi
2250 Annoncering
2260 Certificering
2270 Ikke refundérbar moms
2299 Udgifter til projektgennemførelse i alt

Investeringer

2310 Køb af bygninger
2320 Køb af anlæg, maskiner og udstyr
2330 Køb af rettigheder
2399 Udgifter til investeringer i alt

Jord

2410 Køb af jord, 10 pct.
2420 Køb af jord, 15 pct.
2495 Interim justeringskonto, jord
2499 Udgifter til jord i alt

Udokumenterede udgifter

2520 20 pct. (til dækning af udgifter til projektarbejde)
2540 7 pct. (til dækning af øvrige udgifter)
2599 Udokumenterede udgifter i alt

Projektdeltagelse (15 pct. fleksibilitet)3

2610 Løn - projektdeltagelse, standardsats3
2620 Løn - projektdeltagelse, naturalie, standardsats3
2630 Underhold – projektdeltagelse, standardsats3
2695 Interim justeringskonto, projektdeltagelse3
2699 Udgifter til projektdeltagelse i alt3

Samlede udgifter

2910 Samlede udgifter
2920 Indtægter
2999 Samlede støtteberettigede udgifter (SSU)

1.2. Finansiering

EU- og erhvervsfremmetilskud

4010 EU-regionalfondstilskud
4030 Erhvervsfremmetilskud (DEM)
4099 EU- og erhvervsfremmetilskud i alt

Kontante tilskud

4110 Kontante private tilskud, tredjepart
4120 Kontante offentlige tilskud, tredjepart
4130 Kontante private tilskud, økonomisk partner
4140 Kontante offentlige tilskud, økonomisk partner
4199 Kontante tilskud i alt

Underholdsfinansiering3

4210 Finansiering, deltagerunderhold3
4299 Underholdsfinansiering i alt3

Egenfinansiering

4500 Egenfinansiering i alt (beregnet restfinansiering)
4510 Egenfinansiering, private økonomiske partnere
4520 Egenfinansiering, offentlige økonomiske partnere
4599 Egenfinansiering i alt (sum af indtastet egenfinansiering)

Samlet finansiering

4999 Samlet finansiering

1.3. Projektgennemførelse

Konto 2210: Ekstern bistand

Udgifter til køb af ekstern bistand, fx køb af rådgivning, analyser eller anden bistand i forbindelse med gennemførelse af projektets aktiviteter.

De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før valg af ekstern leverandør, og at udgifter til køb af ekstern bistand skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.

Udgifterne skal være ekskl. moms.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.

Konto 2220: Revision

Udgifter i forbindelse med revisionsydelser fra den af Erhvervsstyrelsen udpegede revisor, jf. afsnit 16 i vejledning om støtteberettigelse. Det er kun udgifter hertil, som kan konteres på denne konto. Priserne for revisionsydelser fra den af Erhvervsstyrelsen udpegede revisor, kan hentes på Erhvervsstyrelsens hjemmeside for EU-programmer.

Indkøb af anden projektrelevant revisionsbistand skal konteres under konto 2210 (ekstern bistand).

Udgifterne skal være ekskl. moms.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.

Konto 2230: Evaluering

Udgifter i forbindelse med midtvejs- og slutevaluering fra den af Erhvervsstyrelsen udpegede evaluator, jf. afsnit 19 i vejledning om støtteberettigelse. Det er kun udgifter hertil, som kan konteres på denne konto. Priserne for evalueringsydelser fra den af Erhvervsstyrelsen udpegede evaluator, kan hentes på Erhvervsstyrelsens hjemmeside for EU-programmer.

Indkøb af anden projektrelevant bistand i forbindelse med evalueringer skal konteres under konto 2210 (ekstern bistand).

Udgifterne skal være ekskl. moms.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.

Konto 2240: Rejser, kost og logi

Udgifter til rejser, kost og logi, fx udgifter til transport, bespisning og overnatning i forbindelse med gennemførelse af projektets aktiviteter.

Udgifter til kørsel i egen bil kan medtages uden ekstern faktura, men kan i stedet dokumenteres via rejseafregning. Det skal fortsat kunne dokumenteres, at kørselsrefusionen er betalt af en økonomisk partner i projektet. Udgifter til kørsel i egen bil kan maksimalt udgøre den faktiske refusion, som medarbejderen har modtaget. Endvidere kan udgiften til kørsel i egen bil maksimalt udgøre et beløb svarende til de statslige takster for kørselsrefusion. Hvis en medarbejder har fået en højere refusion end statens takster, kan differencen ikke indgå i de støtteberettigede udgifter. Statens takster oplyses af Skattestyrelsen.

Udgifter til fortæring ved interne møder og køb fra intern kantine falder ind under øvrige udgifter, og er dermed dækket af det udokumenterede tillæg, og kan derfor ikke konteres på denne kontolinje.

De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før indkøbet, og at udgifter til rejser, kost og logi skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.

Udgifterne skal være ekskl. moms.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.

Konto 2250: Annoncering

Udgifter til annonceringer, fx annoncering af events eller information om projektets aktiviteter og resultater, i aviser eller på sociale medier.

Hvis der købes ekstern bistand til at udarbejde materiale til annonceringer, skal udgifterne hertil konteres under konto 2210 (ekstern bistand). Anvendt tid ved projektets økonomiske partnere i forbindelse med annonceringer, skal medtages som projektarbejde.

De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før indkøbet, og at udgifter til annoncering skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.

Udgifterne skal være ekskl. moms.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.

Konto 2260: Certificering

Udgifter til certificering, fx gebyr eller vederlag til det organ, som udsteder certificeringen.

Hvis der købes ekstern bistand, fx rådgivning i forbindelse med at klargøre og forberede virksomheden til certificering, skal udgifterne hertil konteres under konto 2210 (ekstern bistand). Anvendt tid ved projektets økonomiske partnere i forbindelse med certificering skal medtages som projektarbejde.

De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning indkøbet, og at udgifter til certificering skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.

Udgifterne skal være ekskl. moms.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.

Konto 2270: Ikke refundérbar moms

Udgifter til ikke refundérbar moms.

Det er kun muligt at medtage ikke refundérbar moms, såfremt den tilhørende udgift er medtaget i støttegrundlaget. Den udgift, som den ikke refundérbare moms udspringer fra, skal konteres under den relevante udgiftskategori ekskl. moms, og den ikke refundérbare momsudgift kan herefter konteres særskilt under denne konto.

Projektet kan kun få støtte til momsudgifter, hvis den økonomiske partner, som har afholdt udgiften, ikke er berettiget til momsrefusion, dvs. hvis momsudgiften er ikke refundérbar.

Udgifter til ikke refundérbar moms dokumenteres via den eksterne faktura, der anvendes som dokumentation for den direkte udgift. Endvidere skal det dokumenteres, at momsen er ikke refundérbar for den økonomiske partner, som afholder udgiften.

For nærmere vejledning om den skatteretlige behandling af moms, hvortil der er modtaget støtte, henvises til Skattestyrelsen.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.

Konto 2299: Udgifter til projektgennemførelse i alt

Summen af udgifter til projektgennemførelse.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 2210, 2220, 2230, 2240, 2250, 2260 og 2270.

1.4. Investeringer

Konto 2310: Køb af bygninger

Udgifter til køb af bygninger i forbindelse med investering.

De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før købet, og at udgifter til køb af bygninger skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven eller tidbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.

Denne konto kan kun anvendes, hvis formålet med projektet er at gennemføre investeringer.

Udgifterne skal være ekskl. moms.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.

Konto 2320: Køb af anlæg, maskiner og udstyr

Udgifter til anlæg, maskiner og udstyr i forbindelse med investeringer, fx udgifter til maskiner, udstyr, software og materialer, som er nødvendige for investeringens funktion, udgifter til installation/opførelse af anlægsinvesteringen, samt udgifter til evt. rådgivning i forbindelse med ibrugtagning af en investering.

De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før købet, og at udgifter til anlæg, maskiner og udstyr i forbindelse med en investering skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven eller tilbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.

Denne konto kan kun anvendes, hvis formålet med projektet er at gennemføre investeringer i anlæg, maskiner eller udstyr. Indkøb af maskiner og udstyr til anvendelse i forbindelse med gennemførelse af projektets aktiviteter dækkes af det udokumenterede tillæg.

Udgifterne skal være ekskl. moms.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.

Konto 2330: Køb af rettigheder

Udgifter til køb af nødvendige rettigheder i forbindelse med investeringer, fx køb af licenser til software, produktionslicenser eller rettigheder til anvendelse af et patent, hvor køb af rettigheden er nødvendig for dets funktion og ibrugtagning.

De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før købet, og at udgifter til køb af rettigheder skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven eller tilbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.

Denne konto kan kun anvendes, hvis formålet med projektet er at gennemføre investeringer, og hvor køb af rettigheder er nødvendige for investeringen. Køb af rettigheder, fx licenser, hvor købet er foretaget med det formål anvende licensen i forbindelse med gennemførelse af projektets aktiviteter, dækkes af det udokumenterede tillæg.

Udgifterne skal være ekskl. moms.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.

Konto 2399: Udgifter til investeringer i alt

Summen af udgifter til investeringer.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 2310, 2320 og 2330.

1.5. Jord

Udgifter til køb af jord kan maksimalt udgøre 10 pct. af de støtteberettigede udgifter. Udgiften til jordkøbet placeres på konto 2410, hvorefter konto 2495 sikrer en evt. nødvendig justering af udgiften.

Bemærk, at konto 2420 kan anvendes, hvor der er tale om køb af forladte grunde og tidligere industrigrunde. I sådanne tilfælde vil udgiften kunne udgøre 15 pct. af de støtteberettigede udgifter. Udgiften til jordkøbet placeres på konto 2420, hvorefter konto 2495 sikrer en evt. nødvendig justering af udgiften.
Hvis begge konti anvendes, vil det samlede indkøb alene kunne udgøre 10 pct.

Konto 2410: Køb af jord, 10 pct.

Udgifter til køb af jord i forbindelse med investering, hvor der ikke er tale om forladte tidligere industrigrunde.

De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før købet, og at udgifter til køb af jord skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven eller tilbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.

Udgifterne skal være ekskl. moms.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.

Konto 2420: Køb af jord, 15 pct.

Udgifter til køb af jord i forbindelse med investering, hvor der er tale om forladte tidligere industrigrunde.

De almindelige principper om økonomisk sparsommelighed og projektrelevans skal overholdes, og udgiften skal kunne knyttes til projektets aktiviteter. Bemærk, at der altid skal foretages markedsafsøgning før købet, og at udgifter til køb af jord skal kunne dokumenteres med en ekstern faktura, jf. afsnit 12 i vejledning om støtteberettigelse. For indkøb omfattet af udbudsloven eller tilbudsloven, skal reglerne herfor overholdes.

Udgifterne skal være ekskl. moms.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede forbrug.

Konto 2495 Interim justeringskonto

Automatisk beregnet beløb for evt. nedjustering af udgifter til jord, hvis udgifterne på konto 2410 og 2420 overstiger 10/15 pct. af summen af de anførte udgifter på 2299, 2399 og 2599.

Konto 2499: Udgifter til jord i alt

Summen af udgifter til jord.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 2410 og 2420 fratrukket værdien på konto 2495.

1.6. Udokumenterede udgifter

Konto 2520: 20 pct (til dækning af udgifter til projektarbejde)

Beregnet tillæg på 20 pct. til dækning af projektets udgifter til projektarbejde.
Beregnes på baggrund af beløbene på konto 2210, 2220, 2230, 2240, 2250, 2260, 2270, 2310, 2320 og 2340.

At tillægget er udokumenteret betyder, at tilsagnsmodtager og de øvrige økonomiske partnere ikke skal dokumentere de udgifter, der dækkes af tillægget.

Konto 2540: 7 pct (til dækning af øvrige udgifter)

Beregnet tillæg på 7 pct. til dækning af projektets øvrige udgifter.
Beregnes på baggrund af beløbene på konto 2210, 2220, 2230, 2240, 2250, 2260, 2270, 2310, 2320 og 2340.

At tillægget er udokumenteret betyder, at tilsagnsmodtager og de øvrige økonomiske partnere ikke skal dokumentere de udgifter, der dækkes af tillægget.

Konto 2599: Udokumenterede udgifter i alt

Summen af udokumenteret tillæg.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 2520 og 2540.

1.7. Projektdeltagelse (15 pct. fleksibilitet)

Kontogruppen kan kun anvendes i helt særlige tilfælde. Der er ved gennemførelsen af et regionalfondsprojekt mulighed for at opnå tilskud til løn/underhold til kompetenceudvikling af projektdeltagere, som normalt kun er støtteberettigede under Socialfonden Plus. I anbefales at læse programmet for Socialfonden Plus vedrørende de særlige forhold, der skal være opfyldt for anvendelsen af kontogruppen.

NB: Udgifterne til projektdeltagelse må ikke overstige 15 pct. af værdierne på konto 2299, 2399 og 2599.

Konto 2610: Løn - projektdeltagelse, standardsats

Udgifter til deltagere i kompetenceudviklingsforløb, hvor deltageren løbende registrerer den anvendte tid på kompetenceudviklingsforløbet. Denne konto anvendes, hvis deltageren er medarbejder ved projektets økonomiske partnere. Deltagerudgifterne beregnes på baggrund af den registrerede tid og den standardsats, som er fastsat af Erhvervsstyrelsen.

Eksempler på projektdeltagelse kan være undervisningstimer og vejledning i forbindelse med et kompetenceudviklingsforløb. Se vejledning om støtteberettigelse afsnit 11 for mere information om krav til timeregistrering og dokumentationskrav ved brug af standardsats som beregningsgrundlag.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede tidsforbrug.

Konto 2620: Løn - projektdeltagelse, naturalier, standardsats

Udgifter til deltagere i kompetenceudviklingsforløb, hvor deltageren løbende registrerer den anvendte tid på kompetenceudviklingsforløbet. Denne konto anvendes, hvis deltageren er SMV-ejer, iværksætter mv., er økonomisk partner, og ikke udtager løn til sig selv fra egen virksomhed. Deltagerudgifterne beregnes på baggrund af den registrerede tid og den standardsats, som er fastsat af Erhvervsstyrelsen.

Eksempler på projektdeltagelse kan være undervisningstimer og vejledning i forbindelse med et kompetenceudviklingsforløb. Se vejledning om støtteberettigelse afsnit 11 for mere information om krav til timeregistrering og dokumentationskrav ved brug af standardsats som beregningsgrundlag.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede tidsforbrug.

Konto 2630: Underhold - projektdeltagelse, standardsats

Udgifter til deltagere i kompetenceudviklingsforløb, hvor deltageren løbende registrerer den anvendte tid på kompetenceudviklingsforløbet. Denne konto anvendes, hvis deltageren er på underhold, og dermed ikke er i et ansættelsesforhold, fx dagpenge, kontanthjælp, SU mv. Deltagerudgifterne beregnes på baggrund af den registrerede tid og den standardsats, som er fastsat af Erhvervsstyrelsen.

Eksempler på projektdeltagelse kan være undervisningstimer og vejledning i forbindelse med et kompetenceudviklingsforløb. Se vejledning om støtteberettigelse afsnit 11 for mere information om krav til timeregistrering og dokumentationskrav ved brug af standardsats som beregningsgrundlag.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede tidsforbrug.

Konto 2695 Interim justeringskonto, projektdeltagelse

Automatisk beregnet beløb for evt. nedjustering af udgifter til projektdeltagelse, hvis udgifterne på konto 2610, 2620 og 2630 overstiger 15 pct. af summen af de anførte udgifter på konto 2299, 2399 og 2599.

Konto 2699: Udgifter til projektdeltagelse i alt

Summen af udgifter til projektdeltagelse.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 2610, 2620 og 2630 fratrukket værdien på konto 2695.

1.8. Samlede udgifter

Konto 2910: Samlede udgifter

Summen af de samlede udgifter.
Beregnes på baggrund af værdierne på sumkonto 2299, 2399, 2499, 2599 og 2699.

Konto 2920: Indtægter

Indtægter i projektperioden skal fratrækkes de samlede udgifter, før EU-tilskuddet og tilskuddet fra de decentrale erhvervsfremmemidler beregnes. Hvis der er krav eller forventning om en modydelse for et bidrag, betragtes bidraget som en indtægt.

Eksempler på indtægter i projektperioden er, hvis der i forbindelse med projektet afholdes et arrangement/forløb, hvor der er betalende deltagere, som ikke kommer fra økonomiske partnere. Salg af et produkt udviklet i projektet eller en investering, hvortil der er modtaget støtte i projektet, betragtes også som en indtægt. Læs vejledning om støtteberettigelse afsnit 4.9 for mere information om indtægter.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Baggrunden for beregningen af de forventede indtægter, beregningsgrundlag og metode.

Konto 2999: Samlede støtteberettigede udgifter (SSU)

Summen af de samlede støtteberettigede udgifter. Dvs. beløbet som støtten fra EU og de decentrale erhvervsfremmemidler beregnes på baggrund af. Beregnes på baggrund af værdien på konto 2910 fratrukket værdien på konto 2920.

1.9. EU- og Erhvervsfremmetilskud

Konto 4010: EU-Regionalfondstilskud

Beregnes på baggrund af projektets EU-støtteprocent og de samlede støtteberettigede udgifter.

I forbindelse med ansøgningen skal det ansøgte beløb for EU-støtte indsættes i ansøgningsskemaet.

Konto 4030: Erhvervsfremmetilskud (DEM)

Beregnes på baggrund af projektets DEM-støtteprocent og de samlede støtteberettigede udgifter.

I forbindelse med ansøgningen skal det ansøgte beløb for DEM-støtte indsættes i ansøgningsskemaet.

Konto 4099: EU- og erhvervsfremmetilskud i alt

Beregnes på baggrund af værdierne på konto 4010 og 4030.

1.10. Kontante tilskud

Hvis projektet modtager kontante tilskud til projektets aktiviteter/udgifter, skal dette indgå i projektets finansieringsoplysninger. Alle kontante bidrag til projektet skal fremgå af budgettet/regnskabet.

Konto 4110: Kontante private tilskud, tredjepart

Kontante tilskud til projektet fra privat tredjepart, dvs. fra en part uden for projektets partnerkreds.
Eksempel på et kontant tilskud fra privat tredjepart kan være et kontant bidrag fra en fond eller en virksomhed til projektet. Læs vejledning om støtteberettigelse afsnit 4.4 for mere information om kontante tilskud.

Bemærk, at hvis et kontant tilskud gives med krav eller forventning om modydelse, vil bidraget være at betragte som en indtægt, der skal placeres under konto 2920. Kontant tilskud fra en privat økonomisk partner placeres på konto 4130.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede kontante tilskud, herunder hvem den givende part er.

Konto 4120: Kontante offentlige tilskud, tredjepart

Kontante tilskud til projektet fra offentlig tredje part, dvs. fra en part uden for projektets partnerkreds.
Eksempel på et kontant tilskud fra offentlig tredjepart kan være et kontant bidrag fra regionen eller fra en offentlig fond til projektet. Læs vejledning om støtteberettigelse afsnit 4.4 for mere information om kontante tilskud.

Bemærk, at hvis et kontant tilskud gives med krav eller forventning om modydelse, vil bidraget være at betragte som en indtægt, der skal placeres under konto 2920. Kontant tilskud fra offentlig økonomisk partner placeres på konto 4130.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede kontante tilskud, herunder hvem den givende part er.

Konto 4130: Kontante private tilskud, økonomisk partner

Kontant tilskud til projektet fra privat økonomisk partner i projektet.
Eksempel på et kontant tilskud fra en økonomisk partner kan være et deltagergebyr i forbindelse med deltagelse i projektet. Læs vejledning om støtteberettigelse afsnit 4.4 for mere information om kontante tilskud.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede kontante tilskud, herunder hvem den givende partner er.

Konto 4140: Kontante offentlige tilskud, økonomisk partner

Kontant tilskud til projektet fra offentlige økonomiske partnere i projektet.
Eksempel på et kontant tilskud fra en økonomisk partner kan være et deltagergebyr i forbindelse med deltagelse i projektet. Læs vejledning om støtteberettigelse afsnit 4.4 for mere information om kontante tilskud.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for det forventede kontante tilskud, herunder hvem den givende partner er.

Konto 4199: Kontante tilskud i alt

Summen af kontante tilskud.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 4110, 4120, 4130 og 4140.

1.11. Underholdsfinansiering

Underholdsfinansiering relaterer sig til konto 2630, Underhold, projektdeltagelse, standardsats.

Konto 4210: Finansiering, deltagerunderhold

Værdien på denne konto skal udgøre det samme beløb, som er anført på konto 2630.
Underholdsfinansieringen skal dermed stemme med udgifterne til underhold i forbindelse med projektdeltagelse. Denne konto skal derfor kun anvendes, hvis der medtages udgifter på konto 2630.

Konto 4299: Underholdsfinansiering i alt

Summen af underholdsfinansiering.
Beregnes på baggrund af værdien på konto 4210.

1.12. Egenfinansiering

Af denne kontogruppe fremgår den samlede nødvendige egenfinansiering, for at projektets samlede udgifter er finansierede. Størrelsen af den samlede nødvendige egenfinansiering beregnes automatisk på baggrund af de anførte udgifter og øvrige finansieringsposter.

Egenfinansieringen er dermed den sum, som tilsagnsmodtager og økonomiske partnere selv må finansiere efter de øvrige finansieringskilder, er oplyst.

Konto 4500: Egenfinansiering i alt (beregnet restfinansiering)

Beregnet egenfinansiering efter projektets øvrige finansieringskilder er oplyst.
Beregnes som summen af 2999 fratrukket 4099, 4199 og 4299.

Konto 4510: Egenfinansiering, private økonomiske partnere

Værdien af den egenfinansiering, som kommer fra projektets private økonomiske partnere.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for den forventede egenfinansiering.

Konto 4520: Egenfinansiering, offentlige økonomiske partnere

Værdien af den egenfinansiering, som kommer fra projektets offentlige økonomiske partnere.

I forbindelse med ansøgningen beskrives følgende i noten til kontoen:
Beregningsforudsætningerne for den forventede egenfinansiering.

Konto 4599: Egenfinansiering i alt (sum af indtastet egenfinansiering)

Summen af egenfinansiering.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 4510 og 4520.

Konto 4999: Samlet finansiering

Summen af projektets samlede finansiering.
Summen skal stemme med værdien på konto 2999, de samlede støtteberettigede udgifter.
Beregnes på baggrund af værdierne på konto 4099, 4199, 4299, og 4599.