"Kunderne vælger os til på grund af vores grønne kompetenceløft"

Hos handels- og produktionsvirksomheden STEFFCA har direktør Martin Steffensen og hans kolleger fundet ud af, at ESG-rapportering er mere end bare en døgnflue. Og at arbejdet med virksomhedens klimaaftryk gør en masse godt for både økonomien, samvittigheden og omdømmet.

  • Opdateret 18. april 2024

NB. Udbyderen af servicen sætter cookies på din computer, når du afspiller eller deler videoen. Læs mere om cookies.

STEFFCA er en familievirksomhed, som blev etableret af Martin Steffensens forældre for omkring 30 år siden. Martin har været med de sidste 25 år og er i dag administrerende direktør. STEFFCA producerer og leverer pakninger og tætninger til alle typer produktion og processer med fokus på bæredygtig produktion i Danmark. Og interessen for at intensivere arbejdet med bæredygtighed i virksomhedens processer har haft stort fokus gennem længere tid. 

”Da vi første gang hørte om alt det nye i forhold til vigtigheden af ESG-rapportering, snakkede vi om, at det måske bare var en døgnflue, som ville skabe en masse administrativt bøvl. Men da vi undersøgte det nærmere, kunne vi godt se, at en prioritering af virksomhedens fokus på henholdsvis miljø og klima, sociale forhold samt virksomhedsadfærd kommer til at blive mere og mere vigtigt i fremtiden. Vi vil gerne være first movers, for det er sjovere at være på forkant end at være på bagkant,” fortæller Martin Steffensen. 

Steffca1

Foto: Goodwill Film, Asbjørn Kiel

Tre skridt på vejen mod bæredygtighed 

STEFFCA kontaktede Erhvervshuset og kom hurtigt i gang med at få et grønt kompetenceløft med støtte fra EU. I samarbejdet med erhvervshuset har virksomheden gennemgået tre stadier for at blive klædt tilstrækkeligt på i arbejdet med bæredygtighed på både kort og længere sigt.

”I den første del af processen har vi fået hjælp til at lave en grundig klimarapportering. Der er vi altså blevet ret avancerede og måler nu på alle 15 definerede målepunkter,” forklarer Martin Steffensen. 

Anden del af processen gav virksomheden det grønne kompetenceløft, hvor medarbejderne både på ledelses- og salgsplan er blevet meget klogere på tallene i klimarapporten. 
”Når vi kigger på vores salgsprocesser, så kan vi simpelthen se, at det giver os en konkurrencefordel, fordi flere og flere kunder efterspørger et mere gennemsigtigt klimaregnskab. Vi bliver simpelthen valgt til på grund af det. Samtidig er vi blevet meget klogere på, hvilke parametre vi kan skrue på i fremtiden, og vi kan for eksempel se, at hvis vi kan importere mere fra EU end fra Kina, kan vi reducere vores klimaregnskab markant. Så det er sådan nogle ting, vi kan begynde at handle på nu,” udtaler direktøren.
Ifølge Martin Steffensen er STEFFCA helt generelt blevet meget bedre rustet til at træffe beslutninger, som både er gode for bundlinjen og for klimaet.

”I den tredje del af processen er vi nu ved at lære at lave en fuld ESG-rapportering. Vi har indtil videre haft rigtigt godt styr på E’et i ESG. Altså Environment, som i en dansk kontekst handler om klima og miljø. Men vi skal også have de sociale perspektiver i S’et samt virksomhedens adfærd – G for Governance – med,” pointerer Martin Steffensen. 

Steffca2

Foto: Goodwill Film, Asbjørn Kiel

Indsatsen skaber værdi på både kort og lang sigt

Martin Steffensen er klar i spyttet, når han skal fortælle om, hvilken værdi deltagelsen i indsatsen har skabt for virksomheden, og hvilken forskel indsatsen har betydet og kommer til at betyde for STEFFCA på den lange bane. Og han er ikke et øjeblik i tvivl om, at effekten af virksomhedens deltagelse i programmerne er vedvarende. 

”Vi er blevet meget klogere. Samarbejdet med erhvervshuset og deltagelsen i de forskellige programmer har givet os en masse nye muligheder; det er et super koncept. Det hjælper rigtigt meget, at vi med hjælp fra EU kan få støtte til de her ting, for det er vigtigt at huske på, at det her er meget nyt for os alle sammen.  Flere af vores medarbejdere har fået nye eller opkvalificerede grønne kompetencer, og det er uvurderligt for vores fremtidige virke,” siger Martin Steffensen. 

Data er fundamentet for den fremtidige adfærd

STEFFCA-direktøren betegner det som rettidig omhu, at virksomheden er gået all-in på deltagelse i det grønne kompetenceløft. For hvad ville konsekvenserne være for den familieejede virksomhed, hvis man ikke kunne leve op til ESG-rapporteringskrav og til kundernes forventninger om klimavenlige produkter?

”Vi bliver alle påvirkede af de klimaforandringer, der sker rundt omkring os, og vi skal i fællesskab gøre en indsats. I STEFFCA tager vi gerne ansvar, men vi er nødt til at træffe de rette beslutninger og agere ud fra rette data. Og det er de data, vi lige nu får hjælp til at blive klogere på. Vi får kompetencerne til at være rustede til fremtiden og de krav, vi som virksomhed med garanti møder. For arbejdet med bæredygtighed er altså ikke bare en døgnflue, og hvis ikke vi er skarpe på området, så bliver vi som virksomhed valgt fra," konkluderer Martin Steffensen.

Kampagne: Et grønt løft til danske virksomheder

Siden 2022 har virksomheder fra hele landet kunnet få støtte til at styrke deres kompetencer via EU-projektet SMV:Grønne Kompetencer.

I vores kampagne kan du også. møde Torben fra REAL SAFETY og Steffen fra Fiskehallen Tvilling – fælles for dem er, at de alle har benyttet sig af muligheden for at styrke virksomhedens grønne kompetencer. 

Læs de andre historier fra kampagnen

FAKTA om SMV:Grønne Kompetencer

SMV:Grønne Kompetencer er er et landsdækkende tilbud til små og mellemstore virksomheder med behov for et kompetenceløft inden for grøn omstilling. Igennem workshops og skræddersyede forløb bliver virksomhedernes medarbejdere, ledelse og bestyrelse klædt på til at løfte de strategiske beslutninger, og konkrete nye opgaver og EU-krav, der følger med den grønne omstilling.


SMV:Grønne Kompetencer er støttet med 50 mio. kr. fra EU’s Socialfonden Plus og ledes af Erhvervshus Nordjylland, men virksomheder fra hele landet kan deltage hos deres lokale erhvervshus. 

Læs mere om SMV:Grønne Kompetencer