Odense Robotics Startup Programme

Projektinformation

  • Startdato

    04.09.2018
  • Slutdato

    30.06.2022
  • Samlede støtteberettigede projektudgifter (kr.)

    24.122.165
  • EU-støtte til projektet (kr.)

    9.556.723
  • Indstillet af

    Syddansk Vækstforum
  • Fond og indsatsområde

    Socialfonden, Iværksætteri
  • Støttemodtagerens navn

    Foreningen Odense Robotics
  • Støttemodtagers lokalisering (DK-postnummer)

    5230
  • Partnere

    Syddansk Universitet (University of Southern Denmark)
    Odense Kommune

Projektresumé

Projektet øger antallet af selvstændige inden for robotteknologi ved at tilbyde rådgivning til iværksættere og give adgang til faciliteter, hvor robotteknologien kan udvikles.

Som udgangspunkt varer indsatsen omkring den enkelte virksomhed ca. 6-16 mdr., hvorefter virksomhederne skal stå på egne ben og være kommercielt bæredygtige. Igennem projektets levetid vil iværksætterne også have modtaget rådgivning i forhold til, hvordan en virksomhed gøres klar til at mødes investorer, skaleres og gøres kommercielt bæredygtig. Deltagerne har endvidere gennemført undervisning og kompetenceudvikling eller modtaget robot-målrettet undervisning i iværksætteri på uddannelsesinstitutionerne.

Målet er bl.a. at skabe 16 nye levedygtige kommercielle robotvirksomheder, der i deres første leveår har 2,5 medarbejder per virksomhed og derefter 50% vækst i medarbejderstaben.

På længere sigt er målet med indsatsen, at de nye virksomheder bidrager til øget vækst og beskæftigelse i Danmark.

Startup-programmet har således til formål at finde og tiltrække de bedste egnede iværksættere med startup/spin out-virksomheder, at sikre en stærk tidlig facilitering af iværksætternes udvikling, herunder en hverdag i et robotfagligt innovationsmiljø, prototypeudvikling og etablering af partnerskaber og endeligt skabe adgang til funding på et tidligt tidspunkt.

Projektets succeskriterier er at have screenet omkring 168 iværksættere og blandt disse udvælge de 20 robotvirksomheder med størst udviklings- og markedspotentiale, føre dem igennem undervisnings- og kompetenceforløb.