STEM -Vejen til erhvervskompetence og beskæftigelse Sjælland

Projektinformation

  • Startdato

    30.08.2018
  • Slutdato

    30.06.2022
  • Samlede støtteberettigede projektudgifter (kr.)

    14.666.281
  • EU-støtte til projektet (kr.)

    8.799.769
  • Indstillet af

    National pulje
  • Fond og indsatsområde

    Socialfonden, Erhv.udd.(voksne) og videreg.udd.
  • Støttemodtagerens navn

    Mercantec
  • Støttemodtagers lokalisering (DK-postnummer)

    8800
  • Partnere

    Kursuscenter, UNord S/I
    Roskilde Tekniske Skole

Projektresumé

Projekt "STEM – Vejen til erhvervskompetence og beskæftigelse" er et samarbejdsprojekt mellem førende erhvervsskoler, erhvervsakademier og professionshøjskoler i alle landets fem regioner.

Det overordnede mål med projektet er dobbelt. For det første er det målet at øge antallet af elever fra grundskolen, som vælger at tage en STEM-erhvervsuddannelse. Og for det andet er det målet at understøtte dels ufaglærte i at blive faglærte og dels faglærte i at tage en kort/videregående STEM-uddannelse. Det er en central pointe i projektet, at disse to indsatsområder tænkes sammen og gensidigt forstærker hinanden; fx ved at styrke virksomhedssidens generelle forståelse for uddannelse som en strategisk udviklingsressource til at sikre virksomhedens udvikling og vækst i Industri 4.0.

De primære aktiviteter i projektet er:

  • Indsatser i forhold til grundskole og efterskole med henblik på at øge antallet af elever, som vælger en STEM-erhvervsuddannelse
  • Udvikling af STEM-uddannelser i erhvervsskoleregi, så de i højere grad matcher virksomhedssidens behov
  • Digitalisering af STEM-uddannelser, således at de også indlæringsmæssigt og didaktisk er eksemplariske og understøttende i forhold til virksomhedssidens behov for medarbejdere med styrkede IT-kompetencer
  • Særlige indsatser med henblik på at få piger/kvinde ind på STEM-uddannelser
  • Omfattende virksomhedsopsøgende arbejde med henblik på at udarbejde systematiske kompetenceplaner for medarbejdere (primært ufaglærte og faglærte) ansat i SMV-segmentet
  • Udarbejdelse af konkrete uddannelsesplaner med henblik på at ufaglærte opnår faglært status og faglærte påbegynder en kort/videregående uddannelse.

Resultaterne fra projektet forankres via en digital vidensplatform, som vil være tilgængelig også for andre interesserede erhvervsskoler, erhvervsakademier og professionshøjskoler.

Projektet gennemføres over tre år i perioden fra 2019 til 2021.