NB. Udbyderen af servicen sætter cookies på din computer, når du afspiller eller deler videoen. Læs mere om cookies.
”Vi er blevet klædt vanvittigt godt på. Så godt, at vores virksomhed er gået fra tre til ni ansatte under forløbet, fordi vi nu ved, hvad vi skal kommunikere, og det kan mærkes på væksten,” fortæller Christopher Geertsen, der er CEO og medindehaver af sportstøjsvirksomheden liiteGuard ApS, der ligger vest for Aarhus.
Han havde længe fornemmet, at det er blevet et krav på eksportmarkederne.
”Når vores samarbejdspartnere i for eksempel Tyskland eller Sverige spørger, hvad vi gør på området, så har vi nu fået kompetencerne til et meget konkret svarberedskab, så vi ikke bare svarer i overskrifter. Det er særligt de kritiske punkter, vi er blevet skarpe på, og det imponerer og gør os mere attraktive at samarbejde med. Havde de EU-midler ikke fået opkvalificeret vores grønne kompetencer og gjort os mere transparente, så var vi ikke nået så langt.”
En jungle at kommunikere
Tekstilbranchen er særligt under luppen på området, fordi den er en af de hårdeste mod miljøet. Derfor var Christopher tidligere meget fokuseret på, at liiteGuard skulle passe på med at lave fejl. Det er han ikke længere.
”I bund og grund handler det om, at EU kommer med flere og flere retfærdige, men meget hårde krav til særligt tekstilbranchen. Og det vil være naivt at tro, at man ikke gør noget forkert og laver fejl. Vi kan jo se, at virksomheder med 100 ansatte også laver fejl. Nogen ser fejl som katastrofalt, men nu ser vi det som en måde at blive dygtigere på,” forklarer han.
Det var de nye øjne fra rådgiveren, der hjalp dem med at se det ude fra.
”Vi har kun gode intentioner, men det at kommunikere kan være en jungle at finde ud af. Derfor havde vi brug for en rådgiver. Bare i de seks år, jeg har været i branchen, der er det gået fra, at det var helt normalt at bruge ordet ’bæredygtighed’, til at det er forkert. Derfor bruger vi nu ordet ’ansvarlighed.’”
Fodboldspillerens behov
Det er ikke en tilfældighed, at Christopher netop valgte sportstøj, han har nemlig selv brugt en del. For år tilbage havde han en professionel fodboldkarriere og spillede i superligaen. Her oplevede han på egen krop, at han manglede noget funktionelt tøj.
”Jeg manglede tøj, der værnede om kroppen, udover kompressionsstrømper og tights til løberknæ, så var der ikke rigtigt noget. I forbindelse med en alvorlig knæskade møder jeg fysioterapeuten Niklas, som i dag er min kompagnon. Der er et stort fokus på fodtøj i branchen, men ikke så meget på tøjet. Så vi ville udvikle tøj, der er til for kroppen og ikke kun for øjet, og så vil vi gerne skubbe til den ansvarlige del blandt andet ved at genanvende materialer.”
Selve fokus på ansvarlighed ville alligevel komme på et tidspunkt, er han sikker på.
”Det er ikke et spørgsmål, om man skal rette ind, men hvornår man skal rette ind – og det kan man ikke gøre for tidligt, mener jeg. Vi er en lille spiller, så det er ressourcetungt med den tid og de kroner og øre, vi bruger, men det er en nødvendighed. Det er vores marketingsansvarlige, der er blevet oplært, og han har opgaven at videreformidle kompetencerne til teamet. Det er altafgørende for en lille virksomhed, at vi alle lærer. Han har allerede lært mig og de andre meget af det, så vi alle nu kan rette op, når vi ser fejl eller skal svare skarpt.”
Der er ingen endestation
Selvom forløbet er afsluttet, så ser Christopher det kun som en start.
”Vi er der i dag, hvor vi er blevet oplært, og hvor vi nu skal til at eksekvere på de her ting. Så der er ikke nogen endestation, og vi agter at gøre det bedre dag for dag.
Jeg er enormt stolt over vores mindset, vi laver fejl, ligesom alle andre gør, men vi har fået ryddet op i vores fejl, selv de små børnefejl.”
De prøver at indføre det i virksomheden, så det bliver normalt for alle at bruge.
”Da forløbet har været så givende, er vi allerede ved at søge næste pulje, så vi kan bygge oven på det, vi har lært. Vi er ikke kommet til ESG endnu, men det er det næste. Det er vigtigt, at vi tager ansvarlige valg. For mig er ansvarlighed, at man har fremdrift – det at producere på fabrikker, som har gode arbejdsforhold, det at bruge ansvarlige kemikalier og bruge genanvendte materialer, der er virkelig mange grene at gå ud af. Vi har lånt planeten af vores børn, så vi skal helst forlade den bedre, end da vi ankom,” slutter han.
Kampagne: Et grønt løft til danske virksomheder
Siden 2022 har virksomheder fra hele landet kunnet få støtte til at styrke deres kompetencer via EU-projektet SMV:Grønne Kompetencer.
I vores kampagne kan du bl.a. møde Martin fra STEFFCA, Torben fra REAL SAFETY og Steffen fra Fiskehallen Tvilling – fælles for dem er, at de alle har benyttet sig af muligheden for at styrke virksomhedens grønne kompetencer.
FAKTA om SMV:Grønne Kompetencer
SMV:Grønne Kompetencer er er et landsdækkende tilbud til små og mellemstore virksomheder med behov for et kompetenceløft inden for grøn omstilling. Igennem workshops og skræddersyede forløb bliver virksomhedernes medarbejdere, ledelse og bestyrelse klædt på til at løfte de strategiske beslutninger, og konkrete nye opgaver og EU-krav, der følger med den grønne omstilling.
SMV:Grønne Kompetencer er støttet med 50 mio. kr. fra EU’s Socialfonden Plus og ledes af Erhvervshus Nordjylland, men virksomheder fra hele landet kan deltage hos deres lokale erhvervshus.
Læs mere om SMV:Grønne Kompetencer