Det var Martin Baden-Jensen ganske klar over, da han for godt ti år siden satte sig i direktørstolen i familiefirmaet. Han overtog efter sin far, Finn, som havde afløst sin far, Hans-Jørgen, der sammen med sin bror stiftede virksomheden i 1944. Tredje generation Baden-Jensen.
”Med udgangspunkt i virksomhedens historie var det helt naturligt, at jeg på et tidspunkt skulle overtage den daglige drift af Baden-Jensen, men som yngre var jeg overbevist om, at det skulle jeg aldrig være en del af. Jeg gennemførte min uddannelse på CBS, tog min master i England og fik efterfølgende et godt job hos Vestfrost Solutions i Esbjerg. Jeg havde egentlig ganske fint gang i karrieren, da min far en dag kom og spurgte, om jeg ville overtage som administrerende direktør efter ham. For hvis ikke jeg ville, så ville bestyrelsen gå i gang med at finde en anden”, fortæller Martin Baden-Jensen.
Tiltrængt fornyelse i familievirksomheden
På daværende tidspunkt havde Martin mødt sin italienske hustru, Silvia, og i fællesskab besluttede de at udskifte Esbjerg med hovedstadsområdet og en fremtid i familievirksomheden. Med en erklæret ambition om at skabe udvikling og fornyelse i en virksomhed, som i lighed med resten af branchen til dels var i en slags limbo med faldende indtjening og voksende kamp om kunderne.
”Jeg havde fra starten fået mandat til at stå i spidsen for arbejdet med at skabe forandringer. Det var en stor, men også nødvendig opgave at lave en forretningsmæssig turnaround og føre Baden-Jensen ind i en ny, digital virkelighed. Vi skulle populært sagt fra Microsoft Office 2010 til Skyen. Det var en proces, som vi tog hul på i fællesskab i virksomheden, og der skulle naturligvis sluges nogle kameler på læringsrejsen, når ”plejer” skulle aflives”, forklarer Martin Baden-Jensen.
Nye løsninger og nyt fokus
Sammen med en række interne folk havde direktøren sat gang i udviklingen af digitalt workflow-system specielt tilrettet autolakerere. Systemet hedder Eflow og blev i 2019 adskilt fra Baden-Jensen som selvstændig virksomhed. Nytænkning i en branche, som traditionelt havde været meget analog, og som nu skulle vænnes til automatisering og tidsbesparende, digitale processer.
”Vi intensiverede samtidig fokus på at være kundernes forretningspartnere. Vi ville gerne dele vores indsigter og tilbyde rådgivning til vores kunder, også digitalt. Samtidig opererede vi på et område, som var presset på indtjeningen, hvor antallet af autolakerere i Danmark på relativt få år er faldet fra 500 til 350 virksomheder. Selv om der er kommet mange flere biler på vejene. Prispres og rabatter på ikke mindst forsikringsopgaver er over de seneste 20 år et konkurrenceparameter, som mange på markedet har knækket halsen på”, udtaler Martin Baden-Jensen.
Det, som Baden-Jensen tilbyder autolakererbranchen, er en digital løsning, som integreres hos den enkelte virksomhed og som tager sig af de processer, som tidligere skulle håndteres manuelt. Booking, bogføring, registrering med videre. Skåret ind til benet hjælper den digitale løsning med at frigøre tid, så autolakereren i langt højere grad kan fokusere på det, som vedkommende er god til. At lakere biler.
EU-støttet samarbejde med produktionsklyngen MADE
Virksomheden var kommet til en stigende erkendelse af, at det øgede fokus på automatisering af virksomhedens processer og sammenkoblingen af den udviklede løsning til et ERP-system under etablering, krævede eksterne kompetencer. Baden-Jensen kom i dialog med Erhvervshus Hovedstaden, og gennem et EU-støttet kickstartprojekt hos produktionsklyngen MADE fik virksomheden tilknyttet en konsulent fra Alexandra Instituttet – og ifølge Martin Baden-Jensen har det haft en nærmest uvurderlig betydning:
”Sammen med Torben Blach fra Alexandra Instituttet satte vi gang i et forløb, hvor vi skulle koble automatiseringen sammen med ERP-systemet. Torben kom udefra og stillede de rigtige spørgsmål, vi fik hjælp til at tegne processerne og vi fik hjælp til mapping af disse. Vi har fået lavet en tegning, som vi tog med til vores ERP-implementeringspartner med ordene: Det er det her, som vi gerne vil have, vi skal have nøjagtig det system, som passer til os. Det var vi aldrig selv kommet frem til, og Torben fortjener en masse kredit for samarbejdet”, pointerer Martin Baden-Jensen.
En transformation fra sort til næsten grøn
Fokus på bæredygtighed har længe været et temmelig uhåndgribeligt fænomen blandt autolakerere, men de stigende gaspriser har tvunget virksomhederne i branchen til at tænke anderledes, da stort set samtlige malerkabiner er opvarmet af gas. Baden-Jensen var på forkant med udviklingen og kunne tilbyde produkter, som ikke i samme grad var afhængige af opvarmning. Og Baden-Jensen vil meget gerne have kunderne med på rejsen.
”Vi fik på denne måde rystet op i hele branchen og fik i virkeligheden vist, at en bæredygtig tilgang til autolakering ikke nødvendigvis er en umulighed. Den grønne omstilling og bæredygtighed er nu en central del af vores forretningsstrategi. Vi arbejder målrettet på at integrere den grønne dagsorden i virksomheden. Sidste år udsendte vi vores første ESG-rapport og den anden er lige på trapperne. Jeg tør godt sige, at vi er en foregangsvirksomhed i branchen inden for bæredygtighed, men det er vigtigt for mig at pointere, at vi kun omtaler os selv som grønne på områder, hvor vi har dokumentationen på plads”, understreger Martin Baden Jensen.
De mest bæredygtige vil overleve på sigt
Det store arbejde med både digital og grøn omstilling har positioneret Baden-Jensen tydeligt i branchen. Som en af de førende virksomheder. Og ifølge Martin Baden-Jensen er det vigtigt med løbende fokus på at kunne honorere de voksende krav til bæredygtighed.
”Der er ingen tvivl om, at bæredygtighed på sigt vil blive et stadigt større konkurrenceparameter, og vi kan begynde at mærke, at det fylder mere i branchen, at opgaverne er udført ansvarligt af hensyn til miljøet. Autolakererbranchen er ikke mere så kulsort, som den har haft ry for at være, men der er stadig et stykke vej at gå. Vi er stolte af, at vi har fået godt gang i ESG-arbejdet, vi fortsætter med at gøre tingene så bæredygtigt som muligt og ser med fortrøstning mod fremtiden”, konkluderer direktøren for den omstillingsparate familievirksomhed med mere end 80 år på bagen.
MADE Kickstartprojekt
Kickstartprojekter er rettet mod SMV’er, der gerne vil have en forsmag på, hvordan de gennem MADE kan få hjælp til at udvikle nye løsninger og implementere nye teknologier. Projektet foregår i et tæt samarbejde med de regionale erhvervshuse og specialister i MADE. Konkret tilbydes virksomheder 25-30 timers ekspertviden til at løse konkrete udfordringer i produktionen.
Målgruppen er SMV'er, der har et betydeligt uudnyttet innovationspotentiale, og som har ambitioner om deltagelse i innovationsaktiviteter men meget begrænset erfaring.
Det er gratis at deltage i et kickstartprojekt - virksomheden investerer blot med sin egen tid i form af en enkelt arbejdsuge. Kickstartprojektet er medfinansieret af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og Den Europæiske Regionalfond.
Ansøgningsfrist: MADE modtager ansøgninger løbende.