Projektresumé
Formål og målgruppe
DTU Link og Spring Nordic ønsker med projektet at bidrage til at skabe flere vækstiværksættere i Region Sjælland ved at tilbyde målrettede accelerationsforløb til potentielle vækstiværksættere, der arbejder inden for temaerne bæredygtig industri og digitalisering. Projektet henvender sig til iværksættere i regionen hvor begge aktører har gode erfaringer med målgruppen: unge, motiverede og kompetente iværksættere, hvoraf nogle har etableret CVR-nr.
Parterne bag tilbuddet
DTU Link og Spring Nordic har lang erfaring med at rådgive og vejlede specialiserede og videnstunge iværksættere med udvikling af skalerbare forretningsmodeller.
- DTU er specielt god til at matche iværksætterne med teknologiske og faglige kompetencer inden for universitets brede forskningskatalog. Inkubatoren DTU Link på Campus Risø har på 1 år etableret mere end 30 teknologiske innovationssamarbejder med sjællandske virksomheder.
- Spring Nordic har god erfaring med accelerationsforløb for specialiserede start-ups. Spring Nordic har herudover væsentlig erfaring i at klæde iværksætterne på til at kunne opnå funding fra såvel private aktører, som offentlige fonde.Indhold i accelerationsforløbet
Projektet indebærer etableringen af et komprimeret accelerationsforløb på 6 måneder, som gennemføres 3 gange. Hvert forløb gennemføres for 10 deltagere, der på forhånd er screenet på baggrund af 7 kriterier, som bl.a. inkluderer ambitioner, skalerbarhed/vækstpotentiale og kompetencer. Accelerationsprogrammet indeholder både en individuel del og en fælles del og sammensættes for hver virksomhed i samarbejde med en fast vejleder.
Hovedaktiviteter:
- Fælles træningscamps
- Individuelle rådgivningsforløb
- Frikøb af eksterne rådgivere, adgang til prototypeværksted mm.
- Mentorprogram med erfarne erhvervsfolk
- Exit pitch for investorer og rådgivere
- Særligt intensive rådgivningsforløb
Deltagere
- Rekruttering og udvælgelse til programmet vil bl.a.ske via DTU’s og Spring Nordics egne netværk, samt via de regionale erhvervsfremmeaktører.
- Projektet forventer at screene 42 iværksættere, og målsætningen er at rekruttere 30 deltagere (21 virksomheder).
- Det er forventningen at ca. halvdelen af deltagerne kan screenes fra virksomheder som er kendt af aktørerne i forvejen, mens resten skal rekrutteres via netværk, erhvervsfremmeaktører og virksomhedsguiden.dk.