NB. Udbyderen af servicen sætter cookies på din computer, når du afspiller eller deler videoen. Læs mere om cookies.
Kan EU gøre en forskel for detailhandelen, når vi kommer helt ned på gadeplan – ned til guldsmeden, bageren og den lokale Matas? Ja, lyder svaret i fire sydfynske kommuner. Her har EU-projektet Styrket erhverv i gadeplan (SEIG) gennem de seneste fem år pumpet idéer og digitale kompetencer ind i 300 forretninger – og skabt ny livskraft i kommunernes bymidter.
Martin Fischer, som driver køkkenudstyrsforretningen Køkkenfreak på torvet i Svendborg sammen med sin kone Line, siger det således:
”Der var gået lidt drift i den, og vi havde svært ved at finde motivation til at vækste. Så sparkede SEIG døren ind og inviterede os ind i et vækst-mindset. Vækst er blevet en del af driften, og vi står stærkere over for de nye samfundsudfordringer - prisstigninger, ujævne forsyninger, inflation og generel forbrugermistillid.”
I Svendborg Kommune, der i 2021 havde en nettotilflytning på over 600 borgere, oplever borgmester Bo Hansen det på denne måde:
”Indtil 2017 havde vi i mange år haft et stagnerende eller svagt faldende befolkningstal. Det er lykkedes at få det vendt, og det knytter jeg sammen med den optimisme, som SEIG har været med til at skabe. Vi har fået noget at samles om.”
380 ledere og medarbejdere fra 300 virksomheder har deltaget i projektet, der har haft en voldsom gennemslagskraft: Over 95 pct. af virksomhederne melder om styrkede kompetencer, især på det digitale område, og over 80 pct. har igangsat nye initiativer efter forløbet i SEIG.
Kompetencer til kampen for overlevelse
En forskningsrapport fra 2021 peger på projektets styrke: Skræddersyede forløb, opbygningen af tætte netværk samt kompetente og vedholdende konsulenter, der har fået de travle forretningsdrivende og deres ansatte motiveret og guidet gennem forløbene. Resultatet er professionalisering og digitalisering af en virksomhedsgruppe, som er markant og har vakt opmærksomhed over hele landet.
Helge Padegaard, projektleder i SEIG:
”De små selvstændige butikker er i en konstant kamp for overlevelse, og de har med nye, digitale kompetencer lært at vækste og forny sig. Mange af dem begyndte på et lavt digitaliseringsniveau, men nu driver langt de fleste fysiske butikker i de fire kommuner også en webshop.”
Hos Køkkenfreak begyndte Martin Fischer at producere videoer til diverse SoMe-platforme, især Facebook, hvor han – oftest med et glimt i øjet - fortæller, hvordan man skal bruge de køkkenredskaber, der sælges i forretningen.
”I SEIG lærte vi, at det er sjovt at vækste og at se fremad, og at det hele handler om den rette indstilling. Derfor begyndte jeg at lave videoerne, og jeg sørger for, at der altid en positiv vinkel, for kunderne vil helst handle dér, hvor der er en god stemning,” fortæller Martin Fischer.
De fire sydfynske kommuner, som har været partnere i SEIG, er Svendborg Kommune, Langelands Kommune, Ærø Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune.
På Ærø er erhvervs- og turistchef Chris Hammeken ikke bleg for at omtale SEIG som en saltvandsindsprøjtning for ø-kommunens detailhandel:
”Havde vi ikke haft SEIG, havde vi ikke haft det butiksliv, som vi har i dag. For fire år siden havde alle hørt om det der internethandel. Mange troede, at det ville være en stor udfordring, men SEIG fik det bragt ned i øjenhøjde, og i dag tjener nogle af vores butikker endda mere på webshop end på den fysiske butik.”
Erhvervs- og turistchefen forudser, at forretningsdrivende i fremtiden er nødt til løbende at få et kompetenceløft og være fremme i skoene:
"Når man er online, konkurrerer man jo med hele verden. Og hvis man ikke var gået online, havde man bare haft en butik på en gade med åbningstid fra 9 til 17, hvor der kom et begrænset antal kunder forbi. Og en dag er man nødt til at lukke.”
EU’s Socialfond har bidraget med knap 10 mio. kr. til EU-projektet over knap fem år.
”Det var aldrig blevet til noget uden EU’s hjælp, for kommunerne kan ikke løfte denne opgave selv,” siger projektleder Helge Padegaard, som har oplevet stor interesse fra en lang række kommuner fra hele landet.
Og på Bornholm har SEIG været forbillede for en tilsvarende indsats med COVID-19-genstartfokus for ca. 100 forretninger i gadeplan.
Kampagne: EU-midler sætter skub i udviklingen hos danske iværksættere og SMV'er
Hvert år får danske iværksættere og SMV'er EU-støtte til at sætte skub i udviklingen. I vores kampagne kan du også møde Fregatten Jylland, der er kommet med på den digitale bølge, og gin-mageren fra Bornholm, der har fået hjælp til grøn omstilling.
FAKTA Om Styrket erhverv i gadeplan (SEIG)
SEIG-projektet begyndte i november 2017 og afsluttes i september 2022. Projektets mål er at forbedre digitale kompetencer hos medarbejdere og ledere inden for fx e-handel og digital markedsføring. 383 ansatte fra 300 virksomheder i gadeplan i fire sydfynske kommuner har deltaget.
Projektet har et samlet budget på 19,7 mio. kr., hvoraf 9,8 mio. kr. kommer fra EU’s Socialfond.
Projektet bliver drevet af Svendborg Kommune i et partnerskab med Faaborg-Midtfyn Kommune, Ærø Kommune, Langeland Kommune, de lokale erhvervsforeninger, Dansk Erhverv og HK Handel.
Læs mere på projektets hjemmeside
FAKTA Om EU’s Socialfond
I perioden 2014-2020 investerede EU's Socialfond, Regionalfond og danske partnere hvert år 1 mia. kr. i aktiviteter, der skaber vækst og beskæftigelse i hele landet.
Socialfondsprogrammet for 2014-2020 var målrettet iværksætteri, uddannelse og social inklusion. Vi skal have flere nye virksomheder og en dygtigere arbejdsstyrke. Det er afgørende forudsætninger for at øget produktivitet, konkurrenceevne og vækst.
Derfor medfinansierede EU's Socialfond projekter, der skulle:
- Øge iværksætteraktiviteten og sørge for vækstrettet kompetenceudvikling i små og mellemstore virksomheder
- Fremme social inklusion – via særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser, indslusningsforløb til arbejdsmarkedet og socialøkonomiske virksomheder
- Styrke erhvervsuddannelserne, erhvervsfaglige uddannelser og videregående uddannelser