”Vi havde gjort det samme i mange år, og vi mødte kun vores kunder fysisk. Men vi måtte indse, at hvis vi skulle nå vores publikum i fremtiden, måtte vi også være digitale. Så vi tog tyren ved hornene og gjorde det, der skal gøres.”
Sådan siger Lise Toftild, der sammen med sin mand Claus Toftild sælger parykker via tre fysiske forretninger i Danmark, B2B-salg og en webshop.
Parret har i løbet af de seneste tre år gennemført en markant digitalisering af deres virksomhed og har undervejs blandt andet fået hjælp af det EU-støttede Virksomhedsprogrammet. Første håndsrækning var til at etablere en webshop, dernæst til digitalisering af manuelle interne processer og en ny webshop, og nu er Toftild i gang med at optimere den digitale sikkerhed – og det hele er foregået gennem SMV:Digital, som er et af Virksomhedsprogrammets fem spor.
NB. Udbyderen af servicen sætter cookies på din computer, når du afspiller eller deler videoen. Læs mere om cookies.
I 2021 havde Toftild på grund af COVID-19-situationen for første gang nogensinde røde tal på bundlinjen, men i 2022 blev kursen rettet ind. Det skyldes ikke mindst, at digitaliseringen nu for alvor er ved at slå igennem i den traditionsbundne virksomhed, siger Lise Toftild:
”Vores webshop skaber nu en omsætning, der ligger langt over vores forventninger. Vi har fået strømlinet den digitale kunderejse, og vi har med digitaliserede interne arbejdsprocesser reduceret antallet af fejl, som tidligere krævede mange ressourcer at rette op på. Det har kostet på salgssiden, som vi nu kan give mere opmærksomhed.”
Virksomhedsprogrammet blev igangsat i 2021 af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med 600 mio. kr. i støtte fra REACT-EU, og programmets fem spor drives af erhvervshusene. Det digitale spor – SMV:Digital – startede i 2018, kom i 2021 med i Virksomhedsprogrammet og er med flere end 10.000 ansøgere i dag det spor, der har modtaget flest ansøgninger i programmet.
I SMV:Digital kan virksomheder søge om tilskud til privat rådgivning, investering i IT og teknologi eller få hjælp til at udvikle de digitale kompetencer hos ledelse og medarbejdere.
Projektleder Holger Prip fra Erhvervshus Midtjylland, der driver SMV:Digital, oplever ofte, at der kan være meget at hente for en virksomhed, der digitaliserer:
”Toftild er et godt eksempel på, hvordan en virksomhed med den rette rådgivning kan blive mere vidende og bevidst om, hvordan de kan udvikle sig med digitalisering.”
De typiske forløb i SMV:Digital er hjælp til ERP-systemer, CRM-systemer, Big Data, online eller e-handel, og senest er et stigende antal virksomheder gået i gang med automatisering af produktionen, fx med industrirobotter.
Projektleder Holger Prip:
”Digitaliseringsprojekter er meget ofte meget konkrete, og langt de fleste virksomheder er afklarede, har afsat ressourcer og er klar til at gå i gang, når de får tilskud til deres digitaliseringsprojekt. De ved, hvor de vil hen, og vi hjælper dem med at komme derhen.”
Claus og Lise Toftild var ligesom mange andre virksomheder, der er begravet i den daglige drift, på forhånd bekymret for, om digitaliseringsforløbene ville stjæle for meget af deres opmærksomhed. Men deres skepsis blev gjort til skamme, og oplevelsen blev nærmest omvendt efter et planlagt udviklingsforløb med en rådgiver, siger Lise Toftild:
”SMV:Digital har været en vigtig katalysator for vores lyst til at udvikle os. Havde vi ikke haft forløbene, var vi næppe kommet i gang.
Kampagne: Danske virksomheder har fået match med Virksomhedsprogrammet
Siden 2021 har næsten 5.000 danske SMV'er fået støtte til blandt andet grøn og digital omstilling gennem det EU-støttede Virksomhedsprogrammet. I vores kampagne kan du også møde Dear Denier, der er kommet videre med arbejdet med virksomhedens bæredygtige teknologi, og Krea Deluxe, der med hjælp fra en vækstpilot for alvor er kommet i gang med websalg.
Ejerparret bag Toftild har derfor følgende råd til virksomheder, der har svært ved at overskue at skulle i gang med digitalisering:
”Man har travlt, når man har egen virksomhed. Derfor tog vi det i små bidder, startede med de lavthængende frugter, og da vi var lidt mere rutinerede, gik vi i kast med det mere komplicerede. Det har givet os mod til i næste fase at gå i gang med endnu mere digitalisering, blandt andet et lager- og ordrestyringssystem og en webshop for forhandlere.”
FAKTA Om Toftild Alternativt Hår
Toftild Alternativt Hår er en specialforretning med over 40 års erfaring inden for parykker, toupéer og specialdesignede hårdele. Toftild er grundlagt som frisørsalon i 1979 af frisøren Henning Toftild, og i dag sælger Toftild foruden alternativt hår også tilbehør og hårprodukter til paryk- og toupébrugere samt personer med naturligt hår.
Toftild, der ejes og drives af Lise og Claus Toftild, består af tre fysiske forretninger i Aalborg, Aarhus og København samt en webshop. Alle frisører hos Toftild har den fireårige frisøruddannelse samt specialuddannelse i paryk, toupé og Hår for Livet by Toftild.
Læs mere om Toftild Alternativt Hår
FAKTA Om Virksomhedsprogrammet
Virksomhedsprogrammet er et landsdækkende program, der medvirker til grøn og digital omstilling i SMV’er i hele landet. Det sker ved at danske virksomheder kan få støtte til digitalisering, grøn omstilling, internationalisering og professionalisering i fem spor:
- SMV:Grøn
- SMV:Digital
- SMV:Vækstpilot
- SMV:Eksport
- SMV:Professionalisering
Virksomhedsprogrammet blev igangsat i 2021 med 600 mio. kr. fra REACT-EU. Programmet er i dag en signaturindsats for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, som i november 2022 bevilgede 350 mio. kr. fra Regionalfonden, Socialfond Plus og finansloven. Med midlerne er programmet forlænget til udgangen af 2025 og udvidet med sporet SMV:Professionalisering.
Virksomhedsprogrammet drives af de seks tværkommunale erhvervshuse, som per november 2022 har givet knap 5.000 SMV’er tilskud til rådgivning, investeringer i konkret teknologi samt kompetenceudvikling.
Læs mere om Virksomhedsprogrammet
FAKTA Om SMV:Digital
SMV:Digital er et spor i Virksomhedsprogrammet, hvor SMV’er kan få tilskud til privat rådgivning, investering i IT og teknologi eller få hjælp til at udvikle ledelsens eller medarbejdernes digitale kompetencer.
I SMV:Digital kan SMV’er søge i ansøgningsrunder og få en række tilbud, afhængig af størrelse og digitalt udviklingsniveau:
Virksomheder, som har brug for basal viden for at komme i gang eller videre med en digital omstilling eller e-handel, kan få 25.000 kr. til et skræddersyet rådgivningsforløb. Virksomheder, der står med et konkret udviklingsprojekt inden for digitalisering, e-handel eller automatisering, kan få op til 100.000 kr. i støtte til rådgivning. Virksomheder kan få tilskud på 50.000 kr. til rådgivning om digital sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse.