Sammen med sin mand havde hun allerede engageret sig i forskellige projekter, men var åben over for de muligheder, der ellers måtte byde sig. Og det skulle være både sjovt, spændende og nyt; og det skulle være noget, hun brændte for.
Lang historie kort købte Jennie en patchworkstofbutik og kastede sig ud i en branche, der stod over for et generationsskifte på adskillige områder. Det var i butikkens udvalg, men i lige så høj grad den måde at drive en moderne virksomhed på inden for et af tidens hotteste trends, nemlig håndarbejde og mindfulness.
”Jeg har altid interesseret mig for håndarbejde, og jeg elsker at lave ting med mine hænder. Samtidig stod jeg ved en skillevej, hvor alle veje lå åbne foran mig, så jeg sprang ud i det og købte butikken med personale og kursusvirksomhed. Opgaven var at realisere det potentiale, jeg så i virksomheden og branchen, bringe butikken up to date og ikke mindst sprede budskabet om vores passion,” fortæller hun.
Stærke kernebudskaber
Og hun var indstillet på at tage det lange, seje træk for at realisere det.
”Butikken skiftede navn til Blossom Quilt, og jeg gik i gang med gradvist at introducere et mere moderne look. Fornyelse var ultimativt nødvendigt, og e-mail-marketing, aktiv tilstedeværelse på sociale medier samt en flot og indbydende webshop blev naturlige must-haves i den nye dagligdag, samtidig med at den fysiske butik fortsat skulle være indbydende og inspirerende at besøge. Samtidig var der meget, der var helt nyt for mig – meget at skulle forholde sig til, for det var ny verden for mig at være selvstændig erhvervsdrivende med en butik og personale, jeg havde et ansvar over for,” siger hun.
Jennie fandt ud af, at det var muligt at få hjælp til forretningsudvikling gennem det EU-støttede projekt NextStep fra Iværksætterdanmark. Hun deltog blandt andet i nogle konsulentforløb, hvorigennem hun blev klogere på aktivering af sit brand gennem storytelling og definition af relevante og stærke kernebudskaber.
”Nu kan jeg arbejde mere målrettet med virksomhedens kernebudskaber og se virksomheden udvikle sig i den rigtige retning. Og sådan er det jo også med patchwork og håndarbejde. At tage noget i hænderne, arbejde med det og se det tage form – og så gør det bestemt ikke noget, at det også er lækre materialer, man har mellem hænderne,” udtaler hun.
Se og føle på stofferne
Hun vil skabe en moderne virksomhed med lækre kvalitetsprodukter, som skal kunne fungere både på nettet og som fysisk butik.
”Vores kerneforretning ligger i den fysiske butik, fordi det er her, du kan se og føle på stofferne, men webshoppen giver os mulighed for at nå ud til kunder, der ikke bor i nærområdet, så webshoppen og tilstedeværelsen på de sociale medier er stærke salgskanaler, der ikke kan negligeres. Fotos på nettet kan naturligvis ikke helt erstatte følelsen af fysisk at have lækre stoffer i hånden, men det er jo vilkårene” pointerer hun.
Hun lægger ikke skjul på, at det har været en rejse, der har gået op og ned i den korte periode, og at butikkens skare af eksisterende kunder nok også lige skulle vænne sig til, at der skete en del udvikling og ændringer af patchworkstofbutikken i Værløse.
”Jeg har hele tiden troet – og tror fortsat på – at den rejse, butikken er på lige nu, er bydende nødvendig for dens fortsatte eksistens med de præmisser, der nu engang er for butikkens kerneprodukter: stof og tilbehør til patchwork. Vi har vænnet os til at handle på nettet, og det er en kæmpe fordel, hvis man bor langt væk fra butikkerne, men inden for patchwork har du også i høj grad brug for at se og røre varerne, se på butikkens øvrige udvalg og få råd og vejledning om farver og teknikker. Så hvordan gør vi det? Det er det, mine medarbejdere og jeg arbejder med hver dag. Heldigvis har vi sammen med kunderne en kæmpe passion for patchwork, vi elsker det, som patchwork gør ved vores mentale helbred. Det er dette, der er og skal være en fælles, drivende faktor i Blossom Quilt,” slutter Jennie.
Kampagne: EU-midler ender hos dig og mig
Det starter i Bruxelles. Men hvor ender det? EU-fondene støtter en lang række projekter, der gør en positiv forskel for helt almindelige danskere og deres hverdag. Nogle får hverdagen til at hænge bedre sammen – andre bliver styrket i deres faglighed eller bygger en stærkere forretning. Og i sidste ende betyder det større frihed, mere glæde og flere muligheder – og det var jo også det, der var meningen.
FAKTA Om Iværksætterdanmark
Iværksætterdanmark er erhvervshusenes landsdækkende initiativ for alle iværksættere. Projektets overordnede mål er at understøtte et bredt kompetenceløft blandt iværksættere for at øge antallet af nye iværksættere og øge deres overlevelsesrate. Fokus i projektet er især grønt og bæredygtigt iværksætteri samt kvindelige og faglærte iværksættere.
Det sker i tre typer af forløb:
- Forløb, der skal styrke iværksætteres faglige kompetencer på de vigtigste generelle områder
- Branche- og temaorienterede forløb tilpasset lokale forhold
- NextStep-forløb målrettet eksekveringsdygtige iværksættere
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har støttet projektet med 20,8 mio. kr. fra EU’s Socialfond og de decentrale erhvervsfremmemidler og 60 mio. kr. fra REACT-EU-midlerne. Projektet startede i august 2019, og med støtten fra REACT-EU er projektet forlænget frem til juni 2023.
Læs mere om Iværksætterdanmark
FAKTA Om EU’s Socialfond Plus
I 2021-2027 investerer EU’s Socialfond Plus 891 mio. kr. i aktiviteter, der skaber udvikling i hele landet. Socialfondsprogrammet 2021-2027 har fokus på opkvalificering, uddannelse og kompetenceudvikling.
Indsatserne skal sikre, at virksomhederne har adgang til kvalificeret arbejdskraft, og at den enkelte person har efterspurgte kompetencer og er velkvalificeret. Socialfonden skal sikre, at medarbejdere, studerende og ledige har de rette kompetencer og færdigheder til at understøtte virksomhedernes omstilling til en grønnere og mere digital fremtid.
EU’s Socialfond Plus medfinansierer projekter, der skal:
- Få flere til at tage en erhvervsuddannelse eller en videregående uddannelse
- Løfte arbejdsstyrkens kompetencer gennem målrettet og fleksibel efteruddannelse
- Fremme iværksætteri
- Fastholde og inkludere borgere på arbejdsmarkedet
- Sikre at unge har kompetencer, der ruster dem til fremtiden
- Understøtte en lige adgang til uddannelse
- Fremme den sociale integration af borgere i hjemløshed eller i risiko for hjemløshed