Digitale værktøjer til SMV’er

Frem til den 2. september 2025 kl. 12.00 har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse åbent for ansøgninger fra aktører, der vil udvikle digitale værktøjer til SMV’er til offentliggørelse på Virksomhedsguiden.

Der er afsat i alt 15 mio. kr. til indsatsen.

  • Opdateret 17. juni 2025
Åben

Info om indsatsen

  • Indsatsområde

    Digitale løsninger der gør SMV’er stærkere

  • Finansiering

    6,4 mio. kr. fra EU’s Regionalfond og 8,6 mio. kr. decentrale erhvervsfremmemidler

  • Målgruppe

    Erhvervshuse, videninstitutioner, erhvervsorganisationer, klynger, virksomheder m.fl., som ønsker at bedrive erhvervsfremme ved hjælp af digitale værktøjer på Virksomhedsguiden

  • Projektperiode

    Projektet skal være afsluttet senest 31. december 2028

  • Ansøgningsperiode

    Den 13. juni 2025 til 2. september 2025 

Ansøg

Hensigten med Den Digitale Erhvervsfremmeplatform, som Virksomhedsguiden er en del af, er at øge tilgængeligheden i erhvervsservicen ved at skabe overblik over tilbud i erhvervsfremmesystemet og vejledning om opstart, drift og udvikling af virksomhed. Platformen medvirker således kontinuerligt til en digitalisering af erhvervsfremmeindsatsen. 

Erhvervsfremmebestyrelsen udmøntede i 2022 en tilsvarende pulje på 15 mio. kr. til udvikling af digitale værktøjer på Virksomhedsguiden. 

Digitale værktøjer til SMV’er

Det er muligt at søge tilskud til udvikling af digitale værktøjer inden for følgende fire værditilbud, som afspejler virksomhedernes behov for erhvervsfremme, og som Virksomhedsguiden er struktureret omkring:

Kom godt fra start med din virksomhed

Der er en stor efterspørgsel på digitale værktøjer rettet mod iværksættere på Virksomhedsguiden. På Virksomhedsguiden ligger der fx en meget anvendt guide til at vælge virksomhedsform og et nyt digitalt værktøj til at opbygge en digital forretningsplan. I denne annoncering er det fx muligt at søge om midler til at ramme en yngre målgruppe, der på mere legende vis skal stifte bekendtskab med iværksætteri, ligesom det er muligt at søge om midler til at nå målgruppen af iværksættere med vækstpotentiale. Det kunne fx være i form af e-læringsforløb med cases, små videoer mv.

Skab nye produkter, services og forretningsmodeller

Der foregår en rivende udvikling inden for forskellige teknologier, hvor virksomheder er meget søgende i forhold den konkrete anvendelse i deres specifikke situation. Det er derfor muligt at søge støtte til udvikling af værktøjer, som understøtter virksomheder med afklaring om fx anvendelsesmulighederne af kunstig intelligens i deres virksomhed. Der er ligeledes muligt at søge midler til udvikling af værktøjer, som understøtter innovation, fx gennem bedre udnyttelse af laboratoriefaciliteter.

Få styr på forretningen og spar tid og penge

I en tid præget af omskiftelighed og usikkerhed er beredskab et vigtigt fokusområde for danske virksomheder. Det kan imidlertid være vanskeligt at vurdere, hvor man som mindre virksomhed skal starte, eller hvad man skal prioritere højest. Det er derfor muligt at søge om midler til at udvikle værktøjer, som kan hjælpe virksomheder med at øge deres beredskab, herunder krisehåndtering. Der er i dag flere værktøjer om it-sikkerhed på Virksomhedsguiden, så det er i mindre grad relevant at udvikle nye værktøjer med fokus udelukkende på it-sikkerhed til Virksomhedsguiden.

Øg salget med nye kunder, markeder og eksport

Alle virksomheder er optaget af at øge salget, fx gennem effektiv markedsføring og salg til nye kunder. Det er under dette værditilbud fx muligt at søge støtte til at udvikle værktøjer, som kan understøtte virksomheder med at tilrettelægge deres markedsføring (fx strategi), styring af værdikæden og salg til offentlige kunder (fx hjælp til udbudsprocesser).

Indsatsen finansieres med 15 mio. kr., heraf 6,42 mio. kr. fra EU’s Regionalfond og 8,58 mio. kr. decentrale erhvervsfremmemidler. 

Støtteprocenten i projekterne kan udgøre op til 100 pct. af de samlede støtteberettigede udgifter. Fordelingen mellem EU-støtten og decentrale erhvervsfremmemidler er uddybet i annonceringsmaterialet. 

Ansøgninger bliver vurderet ud fra kriterierne:

  • Resultater og effekter (vægt 50 pct.)
  • Forenkling (vægt 25 pct.)
  • Partnerskab og kompetencer (vægt 25 pct.) 

Kriterierne er uddybet i annonceringsmaterialet.

Alle applikationer på Virksomhedsguiden skal overholde en række betingelser om:

  • Forretningskrav
  • Indhold og funktion
  • Teknologi
  • Design
  • Dataopsamling
  • Samarbejdsaftale

Find vejledning om betingelser for applikationer på Virksomhedsguiden under Vejledninger til betingelser for applikationer på Virksomhedsguiden.

Ansøgninger til indsatsen Digitale værktøjer til SMV’er skal ligge inden for rammerne af Regionalfonden, prioritet 1, Innovation, konkurrenceevne og digitalisering, indsatsområde 1.2, digitale løsninger der gør SMV’er stærkere.

Ansøgningsfristen er den 2. september 2025 kl. 12.00. Ansøgninger forventes behandlet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse på mødet den 6. november 2025.  

Startpakke med dokumenter

Vi har samlet en startpakke med alle de vigtige dokumenter og vejledninger til ansøgning af projekter med EU-medfinansiering.

Portræt - Nicolai Hellmann

Kontakt

Nicolai Hellmann
Email: NicHel@erst.dk
Telefon: 3529 1030 

Kontakt

Rikke Jo Kjølbye
Email: RikKjo@erst.dk
Telefon: 3529 1743