Vejledning om Fase 2: Opstart af EU-projekter

Seneste opdatering 23. oktober 2025

Når jeres projekt er godkendt, kan I gå i gang. Læs her om muligheden for opstartsmøde, og find materiale, der hjælper jer til en god start på projektet. Materialet er til projekter, der får støtte i 2021-2027.

  • Version 1 
  • Ansvarlig de@erst.dk

Når jeres ansøgning er accepteret, inviterer Erhvervsstyrelsen jer til et opstartsmøde for projektet. Forud for mødet får I at vide, hvor meget EU-tilskud jeres projekt maksimalt kan få, og I får også de vilkår, som vil være gældende for jeres projekt.

Inden opstartsmødet skal I læse tilsagnet og vilkårene godt igennem. Erhvervsstyrelsens erfaring er, at det betaler sig for projekter at være grundigt forberedte. Derfor anbefaler vi også, at alle projekter tager både en regnskabsmedarbejder og en medarbejder med faglig indsigt i projektets indhold, fx en projektleder, med til opstartsmødet.

På mødet får I gennemgået krav til både indhold og regnskabsaflæggelse, og I vil møde jeres sagsbehandler.

Kapitel
1
Økonomisk partner

Som økonomisk partner skal I leve op til bestemte dokumentationskrav. I er økonomisk partner, hvis I har udgifter, der indgår i projektregnskabet, fx lønudgifter eller udgifter til ekstern konsulentbistand.

Eksempler på økonomiske partnere

  • En virksomhed/institution er med i planlægningen og gennemførelsen af et projekt.
    En virksomhed er med i et projekt alene med henblik på udvikling af selve virksomheden.
    En iværksætter er på vej til at etablere virksomhed i et projekt.
    En virksomhed/institution er med i et projekt, fordi en eller flere af virksomhedens ansatte deltager i et kompetenceudviklingsforløb i projektet.

Kapitel
2
Afrapportering

To gange årligt skal I sende en afrapportering til Erhvervsstyrelsen via Projektrapporteringsværktøjet PRV.

I skal opgøre afrapporteringen på de opgørelsestidspunkter, som fremgår af jeres tilsagn.

Kapitel
3
Projektrapporteringsværktøj - PRV

Alle projekter, der får EU-tilskud, skal bruge Erhvervsstyrelsens projektrapporteringsværktøj PRV.

PRV bruges til at:

  • Registrere økonomiske partnere og statsstøttemodtagere
  • Registrere projektets indikatorer og afholdte udgifter
  • Se og indsende projektbudgetter, afrapporteringer, perioderegnskaber, slutregnskab, slutrapporter, regnskabsmateriale, evalueringsoplysninger m.v.

Kapitel
4
Projektarbejde og projektdeltagelse

Vi har samlet alt du skal vide og bruge vedrørende projektarbejde og projektdeltagelse i nedenstående vejledninger om:

  • projektarbejde og projektdeltagelse, herunder
    • timeregistrering og arbejdsbeskrivelse
    • mødeprotokol for projektdeltagelse
    • behandling af personoplysninger
  • start- og slutoplysninger

Kapitel
5
Kommunikationsforpligtelser

5.1. Krav fra EU

Når I modtager tilskud fra EU’s Regionalfond, Socialfonden Plus eller Fonden for Retfærdig Omstilling til et projekt, skal I være opmærksomme på, at der følger en informationsforpligtelse med.

Informationsforpligtelsen betyder bl.a., at projektets tilsagnsmodtager og økonomiske partnere skal bruge relevante logoer på alt kommunikationsmateriale om projektet.

5.2. Krav fra Virksomhedsudvikling Danmark

Hvis jeres projekt er omfattet af kommunikationskravet for virksomhedsrettet kommunikation, skal tilsagnsmodtager og økonomiske partnere kommunikere under det samlende brand Virksomhedsudvikling Danmark og annoncere tilbuddene på Virksomhedsguiden. Forpligtelsen træder i kraft på omfattede projekter fra 1. november 2025.

Kapitel
6
Love og regler i 2021-2027

Vi har samlet de love og regler, I bør kende, når I gennemfører et EU-støttet projekt.

Kapitel
7
Kontakt

Kontakt Decentral Erhvervsfremme i Erhvervsstyrelsen, hvis I vil vide mere om opstart af projekter med EU-midler.

Telefon: 3529 1700

Email: de@erst.dk